Tryby dwukolorowe

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 06:41, 29 kwi 2024
Krótki (Dyskusja | wkład)
(Tryby monochromatyczne moved to Tryby dwukolorowe: "Monochromatyczny" nie jest synonimem "dwukolorowy".)
← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(redakcja)
Linia 1: Linia 1:
-Tak zwyczajowo nazywane są [[tryby graficzne ANTIC-a]], w których na ekranie dostępny jest tylko jeden kolor. Ale w niektórych właściwie dostępne są dwa.+Tak zwyczajowo nazywane są [[tryby graficzne ANTIC-a]], w których na ekranie dostępne są tylko dwa kolory. Ale w niektórych właściwie dostępny jest jeden.
Oto wspólne ich cechy: Oto wspólne ich cechy:
Linia 8: Linia 8:
** 0 [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]), ** 0 [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]),
** 1 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]). ** 1 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]).
-* W trybach hires kolory pikseli pobierane są z rejestrów:+* W [[Tryby wysokiej rozdzielczości|trybach hires]] kolory pikseli pobierane są z rejestrów:
** 0 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]), ** 0 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]),
** 1 luminancja z [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), chrominancja z [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]). ** 1 luminancja z [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), chrominancja z [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]).
Linia 23: Linia 23:
* [[Graphics 1|ANTIC 6 (Graphics 1)]], * [[Graphics 1|ANTIC 6 (Graphics 1)]],
* [[Graphics 2|ANTIC 7 (Graphics 2)]] * [[Graphics 2|ANTIC 7 (Graphics 2)]]
-można traktować w zasadzie jako monochromatyczne, bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, choć tenże kolor wybierany jest spośród czterech:+można w zasadzie traktować jako monochromatyczne z mapą kolorów (analogicznie jak tekstowe [[tryby wielokolorowe]]), bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, choć tenże kolor wybierany jest spośród czterech według dwóch najstarszych bitów numeru znaku:
* %00 - [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]), * %00 - [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]),
* %01 - [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), * %01 - [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]),
* %10 - [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF2S ($02C6)]]), * %10 - [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF2S ($02C6)]]),
-* %11 - [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]])+* %11 - [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]).
-według dwóch najstarszych bitów numeru znaku.+
[[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]]
[[Kategoria: Tryby graficzne]] [[Kategoria: Tryby graficzne]]
{{stub}} {{stub}}

Aktualna wersja

Tak zwyczajowo nazywane są tryby graficzne ANTIC-a, w których na ekranie dostępne są tylko dwa kolory. Ale w niektórych właściwie dostępny jest jeden.

Oto wspólne ich cechy:

W ośmiobitowym Atari dostępne są następujące tryby monochromatyczne:

Tryby tekstowe:

można w zasadzie traktować jako monochromatyczne z mapą kolorów (analogicznie jak tekstowe tryby wielokolorowe), bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, choć tenże kolor wybierany jest spośród czterech według dwóch najstarszych bitów numeru znaku:


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools