Tryby dwukolorowe

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 14:11, 25 kwi 2024
Mono (Dyskusja | wkład)
(Tryby monochromatyczne ANTIC-a moved to Tryby wysokiej rozdzielczości: ANTIC dysponuje trybami monochromatycznymi niższej rozdzielczości jak GR.1, GR.2 oraz GR.4, GR.6 i GR.14.)
← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(redakcja)
Linia 1: Linia 1:
-#REDIRECT [[Tryby wysokiej rozdzielczości]]+Tak zwyczajowo nazywane są [[tryby graficzne ANTIC-a]], w których na ekranie dostępne są tylko dwa kolory. Ale w niektórych właściwie dostępny jest jeden.
 + 
 +Oto wspólne ich cechy:
 + 
 +* Za pojedynczy piksel odpowiada jeden bit.
 +* Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK]].
 +* Kolory pikseli pobierane są zazwyczaj z rejestrów:
 +** 0 [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]),
 +** 1 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]).
 +* W [[Tryby wysokiej rozdzielczości|trybach hires]] kolory pikseli pobierane są z rejestrów:
 +** 0 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]),
 +** 1 luminancja z [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), chrominancja z [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]).
 +
 +W ośmiobitowym Atari dostępne są następujące tryby monochromatyczne:
 +* [[Graphics 4|ANTIC 9 (Graphics 4)]],
 +* [[Graphics 6|ANTIC B (Graphics 6)]],
 +* [[Graphics 14|ANTIC C (Graphics 14)]],
 +* [[Graphics 8|ANTIC F (Graphics 8)]] (tryb hires),
 +* [[Graphics 0|ANTIC 2 (Graphics 0)]] (tryb hires),
 +* [[ANTIC 3]] (tryb hires).
 + 
 +Tryby tekstowe:
 +* [[Graphics 1|ANTIC 6 (Graphics 1)]],
 +* [[Graphics 2|ANTIC 7 (Graphics 2)]]
 +można w zasadzie traktować jako monochromatyczne z mapą kolorów (analogicznie jak tekstowe [[tryby wielokolorowe]]), bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, choć tenże kolor wybierany jest spośród czterech według dwóch najstarszych bitów numeru znaku:
 +* %00 - [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]),
 +* %01 - [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]),
 +* %10 - [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF2S ($02C6)]]),
 +* %11 - [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]).
 + 
 +[[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]]
 +[[Kategoria: Tryby graficzne]]
 +{{stub}}

Aktualna wersja

Tak zwyczajowo nazywane są tryby graficzne ANTIC-a, w których na ekranie dostępne są tylko dwa kolory. Ale w niektórych właściwie dostępny jest jeden.

Oto wspólne ich cechy:

W ośmiobitowym Atari dostępne są następujące tryby monochromatyczne:

Tryby tekstowe:

można w zasadzie traktować jako monochromatyczne z mapą kolorów (analogicznie jak tekstowe tryby wielokolorowe), bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, choć tenże kolor wybierany jest spośród czterech według dwóch najstarszych bitów numeru znaku:


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.