Kody ekranowe
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 23:05, 31 maj 2010 Mono (Dyskusja | wkład) (wartości kodów) ← Previous diff |
Wersja z dnia 15:43, 1 cze 2010 Mono (Dyskusja | wkład) (reedycja) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Wewnętrzne kody znaków [[ANTIC|ANTICa]] używane w [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|trybach znakowych]]. | Wewnętrzne kody znaków [[ANTIC|ANTICa]] używane w [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|trybach znakowych]]. | ||
- | Mapowanie [[ATASCII|kodów ATASCII]] na kody ekranowe dla trybów [[Graphics 0|0]], [[Graphics 12|12]] i [[Graphics 13|13]] OS przedstawia poniższa tabela: | + | Mapowanie [[ATASCII|kodów ATASCII]] na kody ekranowe przebiega według poniższej tabeli: |
<table border=1> | <table border=1> | ||
- | <tr><td>ATASCII</td><td>kody ekranowe</td><td>GR0</td><td>GR12/GR13</td></tr> | + | <tr><td>ATASCII</td><td>kody ekranowe</td></tr> |
- | <tr><td>$00..$1f</td><td>$40..$5f</td><td>znaki normalne</td><td>kolor pary %11 brany z COLPF2</td></tr> | + | <tr><td>$00..$1f</td><td>$40..$5f</td></tr> |
- | <tr><td>$20..$5f</td><td>$00..$3f</td><td>znaki normalne</td><td>kolor pary %11 brany z COLPF2</td></tr> | + | <tr><td>$20..$5f</td><td>$00..$3f</td></tr> |
- | <tr><td>$60..$7f</td><td>$60..$7f</td><td>znaki normalne</td><td>kolor pary %11 brany z COLPF2</td></tr> | + | <tr><td>$60..$7f</td><td>$60..$7f</td></tr> |
- | <tr><td>$80..$9f</td><td>$c0..$df</td><td>znaki w inverse</td><td>kolor pary %11 brany z COLPF3</td></tr> | + | <tr><td>$80..$9f</td><td>$c0..$df</td></tr> |
- | <tr><td>$a0..$df</td><td>$80..$bf</td><td>znaki w inverse</td><td>kolor pary %11 brany z COLPF3</td></tr> | + | <tr><td>$a0..$df</td><td>$80..$bf</td></tr> |
- | <tr><td>$e0..$ff</td><td>$e0..$ff</td><td>znaki w inverse</td><td>kolor pary %11 brany z COLPF3</td></tr> | + | <tr><td>$e0..$ff</td><td>$e0..$ff</td></tr> |
</table> | </table> | ||
- | Kody o wartościach $80..$ff mapowane są analogicznie (po zignorowaniu bitu 7, który powoduje odwrócenie kolorów znaku w trybie [[Graphics 0|0]] lub wybór 5 koloru w trybach [[Graphics 12|12]] i [[Graphics 13|13]] OS). | + | Zależnie od używanego [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|trybu znakowego]] ANTIC wyświetla pierwsze 128 (w trybach [[Graphics 0|0 OS]], 3 ANTIC, [[Graphics 12|12 OS]] i [[Graphics 13|13 OS]]) lub 64 znaki (w trybach [[Graphics 1|1 OS]] i [[Graphics 2|2 OS]]) z [[Generator znaków|generatora znaków]], bowiem bit 7 (oraz ewentualnie 6 dla trybów [[Graphics 1|1 OS]] i [[Graphics 2|2 OS]]) znaku znajdującego się w pamięci ekranu wybiera kolory używane do wyświetlenia znaku. |
- | Mapowanie [[ATASCII|kodów ATASCII]] na kody ekranowe dla trybów [[Graphics 1|1]] i [[Graphics 2|2]] OS przedstawia poniższa tabela: | + | == Linki == |
- | <table border=1> | + | * [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|Opis trybów znakowych ANTIC]] |
- | <tr><td>ATASCII</td><td>kody ekranowe</td><td>GR1/GR2</td></tr> | + | * [[FNT|Opis formatu czcionek rastrowych FNT]] |
- | <tr><td>$00..$1f</td><td>$40..$5f</td><td>kolor znaku brany z COLPF1</td></tr> | + | |
- | <tr><td>$20..$5f</td><td>$00..$3f</td><td>kolor znaku brany z COLPF0</td></tr> | + | |
- | <tr><td>$60..$7f</td><td>$60..$7f</td><td>kolor znaku brany z COLPF1</td></tr> | + | |
- | <tr><td>$80..$9f</td><td>$c0..$df</td><td>kolor znaku brany z COLPF3</td></tr> | + | |
- | <tr><td>$a0..$df</td><td>$80..$bf</td><td>kolor znaku brany z COLPF2</td></tr> | + | |
- | <tr><td>$e0..$ff</td><td>$e0..$ff</td><td>kolor znaku brany z COLPF3</td></tr> | + | |
- | </table> | + | |
- | + | ||
- | Tryby te korzystają tylko z połowy [[Generator znaków|generatora znaków]], ponieważ bity 6 i 7 wybierają kolor znaku. | + |
Wersja z dnia 15:43, 1 cze 2010
Wewnętrzne kody znaków ANTICa używane w trybach znakowych.
Mapowanie kodów ATASCII na kody ekranowe przebiega według poniższej tabeli:
ATASCII | kody ekranowe |
$00..$1f | $40..$5f |
$20..$5f | $00..$3f |
$60..$7f | $60..$7f |
$80..$9f | $c0..$df |
$a0..$df | $80..$bf |
$e0..$ff | $e0..$ff |
Zależnie od używanego trybu znakowego ANTIC wyświetla pierwsze 128 (w trybach 0 OS, 3 ANTIC, 12 OS i 13 OS) lub 64 znaki (w trybach 1 OS i 2 OS) z generatora znaków, bowiem bit 7 (oraz ewentualnie 6 dla trybów 1 OS i 2 OS) znaku znajdującego się w pamięci ekranu wybiera kolory używane do wyświetlenia znaku.