SXS

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 22:27, 31 maj 2010
Mono (Dyskusja | wkład)
(opis formatu)
← Previous diff
Wersja z dnia 20:34, 1 cze 2010
Mono (Dyskusja | wkład)
(reedycja)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
Format pliku czcionki rastrowej. Format pliku czcionki rastrowej.
-Zawiera definicje znaków czcionki o rozmiarze 16x16 pikseli (w [[Graphics 0|trybie graficznym 0 OS]]), lub 8x16 (w [[Graphics 12|trybie graficznym 12 OS]]). Jest to format pod względem fizycznym identyczny z [[FNT|FNT]].+Zawiera definicje znaków czcionki o rozmiarze 16x16 pikseli (tryby [[Graphics 0|0 OS]], [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|3 ANTIC]], [[Graphics 1|1 OS]] i [[Graphics 2|2 OS]]), lub 8x16 (tryby [[Graphics 12|12 OS]] i [[Graphics 13|13 OS]]).
-Duże znaki uzyskiwane są przez postawienie w pamięci ekranu odpowiednich znaków o standardowym rozmiarze. +Pod względem struktury plik jest identyczny z plikiem czcionki w formacie [[FNT|FNT]] i zawiera definicje 128 znaków o standardowym rozmiarze.
-Każdy "duży" znak zdefiniowany jest za pomocą 4 kolejnych znaków np.+
- 01 45 89 ..+Znaki te składają się na poszczególne ćwiartki "dużego" znaku i są w [[Generator znaków|generatorze znaków]] logicznie ułożone w następującej kolejności:
- 23 67 AB ..+ 
 + offset
 + $000..$007: definicja lewej górnej ćwiartki znaku 0
 + $008..$00f: definicja prawej górnej ćwiartki znaku 0
 + $010..$017: definicja lewej dolnej ćwiartki znaku 0
 + $018..$01f: definicja prawej dolnej ćwiartki znaku 0
 + $020..$027: definicja lewej górnej ćwiartki znaku 1
 + ..
 + $3f8..$3ff: definicja prawej dolnej ćwiartki znaku 31
 + 
 +W pojedynczym pliku mieszczą się zatem 32 definicje "dużych" znaków.
 + 
 +Wyświetlenie "dużego" znaku na ekranie pociąga za sobą umieszczenie 4 znaków standardowych w pamięci ekranu w następujący sposób (w konkretnych komórkach pamięci ekranu znajdują się kody standardowych znaków):
 + 
 + 11 11 33
 + 01 23 45 67 89 01 23 89 kolumna
 + +--+--+--+--+--+--+--..--+
 + 0 |01| | | | | | |
 + 1 |23| | | | | | |
 + +--+--+--+--+--+--+--..--+
 + 2 | |45| |89| | | |
 + 3 | |67| |AB| | | |
 + +--+--+--+--+--+--+--..--+
 + 4 | | | | | | | |
 + ..
 + 21 | | | | | | | |
 + +--+--+--+--+--+--+--..--+
 + 22 | | | | | | | |
 + 23 | | | | | | | |
 + +--+--+--+--+--+--+--..--+
 + wiersz
Znaki w tym formacie można edytować za pomocą programu [[X16|X16]] dołączonego do magazynu [http://www.serious-dial.atari.pl/SSerious/S04/menu.html Serious Magazine #4]. Znaki w tym formacie można edytować za pomocą programu [[X16|X16]] dołączonego do magazynu [http://www.serious-dial.atari.pl/SSerious/S04/menu.html Serious Magazine #4].

Wersja z dnia 20:34, 1 cze 2010

Format pliku czcionki rastrowej.

Zawiera definicje znaków czcionki o rozmiarze 16x16 pikseli (tryby 0 OS, 3 ANTIC, 1 OS i 2 OS), lub 8x16 (tryby 12 OS i 13 OS).

Pod względem struktury plik jest identyczny z plikiem czcionki w formacie FNT i zawiera definicje 128 znaków o standardowym rozmiarze.

Znaki te składają się na poszczególne ćwiartki "dużego" znaku i są w generatorze znaków logicznie ułożone w następującej kolejności:

offset
$000..$007: definicja lewej górnej ćwiartki znaku 0
$008..$00f: definicja prawej górnej ćwiartki znaku 0
$010..$017: definicja lewej dolnej ćwiartki znaku 0
$018..$01f: definicja prawej dolnej ćwiartki znaku 0
$020..$027: definicja lewej górnej ćwiartki znaku 1
..
$3f8..$3ff: definicja prawej dolnej ćwiartki znaku 31

W pojedynczym pliku mieszczą się zatem 32 definicje "dużych" znaków.

Wyświetlenie "dużego" znaku na ekranie pociąga za sobą umieszczenie 4 znaków standardowych w pamięci ekranu w następujący sposób (w konkretnych komórkach pamięci ekranu znajdują się kody standardowych znaków):

                   11 11  33
    01 23 45 67 89 01 23  89 kolumna
   +--+--+--+--+--+--+--..--+
 0 |01|  |  |  |  |  |      |
 1 |23|  |  |  |  |  |      |
   +--+--+--+--+--+--+--..--+
 2 |  |45|  |89|  |  |      |
 3 |  |67|  |AB|  |  |      |
   +--+--+--+--+--+--+--..--+
 4 |  |  |  |  |  |  |      |
..
21 |  |  |  |  |  |  |      |
   +--+--+--+--+--+--+--..--+
22 |  |  |  |  |  |  |      |
23 |  |  |  |  |  |  |      |
   +--+--+--+--+--+--+--..--+
wiersz

Znaki w tym formacie można edytować za pomocą programu X16 dołączonego do magazynu Serious Magazine #4.

Personal tools