SXS
From Atariki
| Wersja z dnia 22:27, 31 maj 2010 Mono (Dyskusja | wkład) (opis formatu) ← Previous diff |
Wersja z dnia 20:34, 1 cze 2010 Mono (Dyskusja | wkład) (reedycja) Next diff → |
||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
| Format pliku czcionki rastrowej. | Format pliku czcionki rastrowej. | ||
| - | Zawiera definicje znaków czcionki o rozmiarze 16x16 pikseli (w [[Graphics 0|trybie graficznym 0 OS]]), lub 8x16 (w [[Graphics 12|trybie graficznym 12 OS]]). Jest to format pod względem fizycznym identyczny z [[FNT|FNT]]. | + | Zawiera definicje znaków czcionki o rozmiarze 16x16 pikseli (tryby [[Graphics 0|0 OS]], [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|3 ANTIC]], [[Graphics 1|1 OS]] i [[Graphics 2|2 OS]]), lub 8x16 (tryby [[Graphics 12|12 OS]] i [[Graphics 13|13 OS]]). |
| - | Duże znaki uzyskiwane są przez postawienie w pamięci ekranu odpowiednich znaków o standardowym rozmiarze. | + | Pod względem struktury plik jest identyczny z plikiem czcionki w formacie [[FNT|FNT]] i zawiera definicje 128 znaków o standardowym rozmiarze. |
| - | Każdy "duży" znak zdefiniowany jest za pomocą 4 kolejnych znaków np. | + | |
| - | 01 45 89 .. | + | Znaki te składają się na poszczególne ćwiartki "dużego" znaku i są w [[Generator znaków|generatorze znaków]] logicznie ułożone w następującej kolejności: |
| - | 23 67 AB .. | + | |
| + | offset | ||
| + | $000..$007: definicja lewej górnej ćwiartki znaku 0 | ||
| + | $008..$00f: definicja prawej górnej ćwiartki znaku 0 | ||
| + | $010..$017: definicja lewej dolnej ćwiartki znaku 0 | ||
| + | $018..$01f: definicja prawej dolnej ćwiartki znaku 0 | ||
| + | $020..$027: definicja lewej górnej ćwiartki znaku 1 | ||
| + | .. | ||
| + | $3f8..$3ff: definicja prawej dolnej ćwiartki znaku 31 | ||
| + | |||
| + | W pojedynczym pliku mieszczą się zatem 32 definicje "dużych" znaków. | ||
| + | |||
| + | Wyświetlenie "dużego" znaku na ekranie pociąga za sobą umieszczenie 4 znaków standardowych w pamięci ekranu w następujący sposób (w konkretnych komórkach pamięci ekranu znajdują się kody standardowych znaków): | ||
| + | |||
| + | 11 11 33 | ||
| + | 01 23 45 67 89 01 23 89 kolumna | ||
| + | +--+--+--+--+--+--+--..--+ | ||
| + | 0 |01| | | | | | | | ||
| + | 1 |23| | | | | | | | ||
| + | +--+--+--+--+--+--+--..--+ | ||
| + | 2 | |45| |89| | | | | ||
| + | 3 | |67| |AB| | | | | ||
| + | +--+--+--+--+--+--+--..--+ | ||
| + | 4 | | | | | | | | | ||
| + | .. | ||
| + | 21 | | | | | | | | | ||
| + | +--+--+--+--+--+--+--..--+ | ||
| + | 22 | | | | | | | | | ||
| + | 23 | | | | | | | | | ||
| + | +--+--+--+--+--+--+--..--+ | ||
| + | wiersz | ||
| Znaki w tym formacie można edytować za pomocą programu [[X16|X16]] dołączonego do magazynu [http://www.serious-dial.atari.pl/SSerious/S04/menu.html Serious Magazine #4]. | Znaki w tym formacie można edytować za pomocą programu [[X16|X16]] dołączonego do magazynu [http://www.serious-dial.atari.pl/SSerious/S04/menu.html Serious Magazine #4]. | ||
Wersja z dnia 20:34, 1 cze 2010
Format pliku czcionki rastrowej.
Zawiera definicje znaków czcionki o rozmiarze 16x16 pikseli (tryby 0 OS, 3 ANTIC, 1 OS i 2 OS), lub 8x16 (tryby 12 OS i 13 OS).
Pod względem struktury plik jest identyczny z plikiem czcionki w formacie FNT i zawiera definicje 128 znaków o standardowym rozmiarze.
Znaki te składają się na poszczególne ćwiartki "dużego" znaku i są w generatorze znaków logicznie ułożone w następującej kolejności:
offset $000..$007: definicja lewej górnej ćwiartki znaku 0 $008..$00f: definicja prawej górnej ćwiartki znaku 0 $010..$017: definicja lewej dolnej ćwiartki znaku 0 $018..$01f: definicja prawej dolnej ćwiartki znaku 0 $020..$027: definicja lewej górnej ćwiartki znaku 1 .. $3f8..$3ff: definicja prawej dolnej ćwiartki znaku 31
W pojedynczym pliku mieszczą się zatem 32 definicje "dużych" znaków.
Wyświetlenie "dużego" znaku na ekranie pociąga za sobą umieszczenie 4 znaków standardowych w pamięci ekranu w następujący sposób (w konkretnych komórkach pamięci ekranu znajdują się kody standardowych znaków):
11 11 33
01 23 45 67 89 01 23 89 kolumna
+--+--+--+--+--+--+--..--+
0 |01| | | | | | |
1 |23| | | | | | |
+--+--+--+--+--+--+--..--+
2 | |45| |89| | | |
3 | |67| |AB| | | |
+--+--+--+--+--+--+--..--+
4 | | | | | | | |
..
21 | | | | | | | |
+--+--+--+--+--+--+--..--+
22 | | | | | | | |
23 | | | | | | | |
+--+--+--+--+--+--+--..--+
wiersz
Znaki w tym formacie można edytować za pomocą programu X16 dołączonego do magazynu Serious Magazine #4.
