Kody ekranowe
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 22:51, 31 maj 2010 Mono (Dyskusja | wkład) (mapowanie kodów) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (zbedna ewentualnosc) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Wewnętrzne kody znaków [[ANTIC|ANTICa]] używane w [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|trybach znakowych]]. | + | Wewnętrzne kody znaków [[ANTIC (układ)|ANTICa]] używane w [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|trybach znakowych]]. |
- | Mapowanie [[ATASCII|kodów ATASCII]] na kody ekranowe dla trybów [[Graphics 0|0]], [[Graphics 12|12]] i [[Graphics 13|13]] OS przedstawia poniższa tabela: | + | Mapowanie [[ATASCII|kodów ATASCII]] na kody ekranowe przebiega według poniższej tabeli: |
- | <table border=1> | + | <table border=1 cellpadding=5> |
<tr><td>ATASCII</td><td>kody ekranowe</td></tr> | <tr><td>ATASCII</td><td>kody ekranowe</td></tr> | ||
- | <tr><td>$00..$1f</td><td>$20..$5f</td></tr> | + | <tr><td>$00..$1f</td><td>$40..$5f</td></tr> |
<tr><td>$20..$5f</td><td>$00..$3f</td></tr> | <tr><td>$20..$5f</td><td>$00..$3f</td></tr> | ||
<tr><td>$60..$7f</td><td>$60..$7f</td></tr> | <tr><td>$60..$7f</td><td>$60..$7f</td></tr> | ||
+ | <tr><td>$80..$9f</td><td>$c0..$df</td></tr> | ||
+ | <tr><td>$a0..$df</td><td>$80..$bf</td></tr> | ||
+ | <tr><td>$e0..$ff</td><td>$e0..$ff</td></tr> | ||
</table> | </table> | ||
- | Kody o wartościach $80..$ff mapowane są analogicznie (po zignorowaniu bitu 7, który powoduje odwrócenie kolorów znaku w trybie [[Graphics 0|0]] lub wybór 5 koloru w trybach [[Graphics 12|12]] i [[Graphics 13|13]] OS). | + | Taka jest również kolejność ułożenia znaków w [[Generator znaków|generator]]ze. |
- | Mapowanie [[ATASCII|kodów ATASCII]] na kody ekranowe dla trybów [[Graphics 1|1]] i [[Graphics 2|2]] OS przedstawia poniższa tabela: | + | [[Grafika:Antic.gif]] |
- | <table border=1> | + | Zależnie od używanego [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|trybu znakowego]] [[ANTIC (układ)|ANTIC]] wyświetla pierwsze 128 (w trybach [[Graphics 0|0 OS]], [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|3 ANTIC]], [[Graphics 12|12 OS]] i [[Graphics 13|13 OS]]) lub 64 znaki (w trybach [[Graphics 1|1 OS]] i [[Graphics 2|2 OS]]) z [[Generator znaków|generatora znaków]], bowiem bit 7 (oraz 6 dla trybów [[Graphics 1|1 OS]] i [[Graphics 2|2 OS]]) znaku znajdującego się w pamięci ekranu wybiera kolory używane do wyświetlenia znaku. |
- | <tr><td>ATASCII</td><td>kody ekranowe</td></tr> | + | |
- | <tr><td>$20..$5f</td><td>$00..$3f</td></tr> | + | == Zobacz też == |
- | </table> | + | * [[Programowanie: Konwersje znaków ATASCII i ANTIC|Konwersje znaków ATASCII i ANTIC]] |
+ | * [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|Opis trybów znakowych ANTICa]] | ||
+ | * [[FNT|Opis formatu czcionek rastrowych FNT]] | ||
- | Tryby te korzystają tylko z połowy [[Generator znaków|generatora znaków]], ponieważ bity 6 i 7 wybierają kolor znaku. | + | [[Kategoria:Niezbędnik_kodera]] |
Aktualna wersja
Wewnętrzne kody znaków ANTICa używane w trybach znakowych.
Mapowanie kodów ATASCII na kody ekranowe przebiega według poniższej tabeli:
ATASCII | kody ekranowe |
$00..$1f | $40..$5f |
$20..$5f | $00..$3f |
$60..$7f | $60..$7f |
$80..$9f | $c0..$df |
$a0..$df | $80..$bf |
$e0..$ff | $e0..$ff |
Taka jest również kolejność ułożenia znaków w generatorze.
Zależnie od używanego trybu znakowego ANTIC wyświetla pierwsze 128 (w trybach 0 OS, 3 ANTIC, 12 OS i 13 OS) lub 64 znaki (w trybach 1 OS i 2 OS) z generatora znaków, bowiem bit 7 (oraz 6 dla trybów 1 OS i 2 OS) znaku znajdującego się w pamięci ekranu wybiera kolory używane do wyświetlenia znaku.
[Edytuj]