Programowanie: Pełny 240-liniowy hires
From Atariki
| Wersja z dnia 12:15, 14 sie 2023 Mono (Dyskusja | wkład) (D40B) ← Previous diff |
Wersja z dnia 12:17, 14 sie 2023 Mono (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
| Linia 6: | Linia 6: | ||
| dlist: | dlist: | ||
| .byte $0F | $40 ;LMS | .byte $0F | $40 ;LMS | ||
| - | .word screen_part1 | + | .word screen.?part1 |
| :99 .byte $0F | :99 .byte $0F | ||
| .byte $0F | $40 ;LMS | .byte $0F | $40 ;LMS | ||
| - | .word screen_part2 | + | .word screen.?part2 |
| :99 .byte $0F | :99 .byte $0F | ||
| .byte $0F | $40 ;LMS | .byte $0F | $40 ;LMS | ||
| - | .word screen_part3 | + | .word screen.?part3 |
| :38 .byte $0F | :38 .byte $0F | ||
Wersja z dnia 12:17, 14 sie 2023
ANTIC potrafi wyrysować na ekranie 240 linii skanningowych począwszy od 8 linii ekranowej do 247 włącznie. Robi to na podstawie Display Listy.
O ile dla trybów kolorowych można wykorzystać pełne 240 linii, o tyle tryby hires (ANTIC 2, ANTIC 3 i ANTIC F), ale również tryby GTIA (Graphics 9, Graphics 10 i Graphics 11) bazowane właśnie na trybie ANTIC F w takim przypadku powodują zerwanie synchronizacji pionowej, przez co prawidłowa lista wyświetlania może składać się z 239 linii i skoku JVB skutkującego wyświetlaniem jednej pustej linii na samym dole ekranu.
dlist:
.byte $0F | $40 ;LMS
.word screen.?part1
:99 .byte $0F
.byte $0F | $40 ;LMS
.word screen.?part2
:99 .byte $0F
.byte $0F | $40 ;LMS
.word screen.?part3
:38 .byte $0F
.byte $41 ;JVB
.word dlist
Sposób na poradzenie sobie z problemem opisał Rybags w wątku Overcoming the Scanline 240 lines "bug": sztuczka polega na wyłączeniu DMA dla ekranu przed końcem linii 247 - ostatniej linii kreślonej przez ANTIC, po czym przywróceniu go na początku linii 8 - pierwszej linii rysowanej przez ANTIC.
init:
...
lda #%00100000
ldx #<dlist
ldy #>dlist
sta DMACTLS ;$22F
stx DLPTRS ;$230
sty DLPTRS+1
ldy #<vbint
ldx #>vbint
lda #VBLKD ;7
jsr JSETVBV ;$E45C
ldy #<dlint
ldx #>dlint
lda #%11000000
sty VDSLST ;$200
stx VDSLST+1
sta NMIEN
...
vbint:
lda #8/2
?w cmp VCOUNT ;$D40B
bne ?w
lda #%00100010
sta DMACTL ;$D400
jmp JEXITVB ;$E462
dlint:
pha
lda #%00100000
sta WSYNC ;$D40A
sta DMACTL ;$D400
pla
rti
dlist:
.byte $02 | $40 ;LMS
.word screen
:28 .byte $02
.byte $02 | $80 ;DLI
; .byte $41 ;JVB
; .word dlist
W powyższym przykładzie:
- do uzyskania 240 lini hires wykorzystano 30 wierszy trybu ANTIC 2 (30*8=240),
- do wyłączenia DMA ekranu używane jest przerwanie DLI w ostatnim wierszu ekranu (zajmującego linie 240-247, a zgłaszającego DLI w linii 247),
- a do przywrócenia DMA ekranu przerwanie VBLK (a konkretnie opóźniona faza procedury obsługi przerwania VBLK).
Warto zwrócić uwagę na to, że w DMACTLS (czyli cieniu DMACTL) DMA dla ekranu jest wyłączone (bity 0 i 1 równe %00) a to z tego powodu, że przed wykonaniem opóźnionej fazy VBLK rejestry ANTIC-a (między innymi DMACTL i DLPTR) są ustawiane na podstawie rejestrów-cieni, zaś włączenie DMA ekranu przed linią 8 spowoduje zerwanie synchronizacji (VBLK zgłaszane jest przez ANTIC w 248 linii skanningowej).
Ostatni skok JVB w Display List jest zbędny ponieważ w międzyczasie na przerwaniu VBLK zostaje ustawiona nowa wartość DLPTR i ANTIC rozkazu JVB już nie czyta.
