Tryby wielokolorowe
From Atariki
Wersja z dnia 13:59, 25 kwi 2024 Mono (Dyskusja | wkład) (multicolor) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (tryby antica) |
||
Linia 10: | Linia 10: | ||
** %10 [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), | ** %10 [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), | ||
** %11 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]). | ** %11 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]). | ||
- | * Dodatkowo w trybach tekstowych kolor piksela %11 pobierany jest odpowiednio do ustawienia najstarszego bitu kodu znaku w pamięci ekranu: | + | * Dodatkowo w trybach tekstowych [[Graphics 12]] i [[Graphics 13]] kolor piksela %11 pobierany jest odpowiednio do ustawienia najstarszego bitu kodu znaku w pamięci ekranu: |
- | ** %11 (znaki normalne $00-$7F) - [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]), | + | ** 0 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]) - znaki normalne $00-$7F, |
- | ** %11 (znaki inverse $80-$FF) - [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]), | + | ** 1 [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]) - znaki inverse $80-$FF, |
* Zmodyfikowany tryb wielokolorowy uzyskiwany w drodze włączania [[ANTIC Display List#Przełączanie trybów w linii|trzech trybów w linii]] przez programowe przełączanie trybów GTIA bierze kolory z rejestrów: | * Zmodyfikowany tryb wielokolorowy uzyskiwany w drodze włączania [[ANTIC Display List#Przełączanie trybów w linii|trzech trybów w linii]] przez programowe przełączanie trybów GTIA bierze kolory z rejestrów: | ||
** %00 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]), | ** %00 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]), | ||
** %01 [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), | ** %01 [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), | ||
- | ** %10 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]). | + | ** %10 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]), |
** %11 [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]). | ** %11 [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]). | ||
- | Sterownik urządzenia "S:" systemu operacyjnego definiuje 6 trybów wielokolorowych: | + | Sterownik urządzenia "S:" systemu operacyjnego definiuje 4 tryby wielokolorowe: |
- | * [[Graphics 3]], | + | * [[Graphics 12|ANTIC 4 (Graphics 12)]] (tryb tekstowy), |
- | * [[Graphics 5]], | + | * [[Graphics 13|ANTIC 5 (Graphics 13)]] (tryb tekstowy), |
- | * [[Graphics 7]], | + | * [[Graphics 7|ANTIC D (Graphics 7)]], |
- | * [[Graphics 13]] (tryb tekstowy), | + | * [[Graphics 15|ANTIC E (Graphics 15)]]. |
- | * [[Graphics 15]], | + | |
- | * [[Graphics 12]] (tryb tekstowy). | + | Można też traktować jako wielokolorowe tryby: |
+ | * [[Graphics 3|ANTIC 8 (Graphics 3)]], | ||
+ | * [[Graphics 5|ANTIC A (Graphics 5)]], | ||
+ | mimo, że piksel odpowiadający parze bitów jest szerszy niż jeden cykl koloru, jednakże zasada uzyskiwania koloru pozostaje ta sama. | ||
+ | |||
+ | Na analogicznej zasadzie tryby tekstowe: | ||
+ | * [[Graphics 1|ANTIC 6 (Graphics 1)]], | ||
+ | * [[Graphics 2|ANTIC 7 (Graphics 2)]], | ||
+ | jakkolwiek można je traktować jako monochromatyczne, bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, to jednak ten właśnie kolor wybierany jest według dwóch najstarszych bitów numeru znaku (jak w zmodyfikowanym trybie wielokolorowym) - a więc znów zasada zostaje zachowana. I w obydwu tych trybach piksel ma szerokość cyklu koloru. | ||
[[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | ||
[[Kategoria: Tryby graficzne]] | [[Kategoria: Tryby graficzne]] | ||
{{stub}} | {{stub}} |
Aktualna wersja
Wielokolorowe tryby graficzne układu ANTIC (tzw. "multicolor" znane też z innych platform), w których jeden piksel ma szerokość jednego cyklu koloru.
Oto wspólne ich cechy:
- Za pojedynczy piksel odpowiadają zawsze dwa bity.
- Liczba pikseli w linii przy normalnej szerokości pola gry wynosi 160, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 128 i 192.
- Kolor piksela jest pobierany bezpośrednio z rejestru koloru:
- %00 COLBAK ($D01A) (cień COLBAKS ($02C8)),
- %01 COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4)),
- %10 COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5)),
- %11 COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)).
- Dodatkowo w trybach tekstowych Graphics 12 i Graphics 13 kolor piksela %11 pobierany jest odpowiednio do ustawienia najstarszego bitu kodu znaku w pamięci ekranu:
- 0 COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)) - znaki normalne $00-$7F,
- 1 COLPF3 ($D019) (cień COLPF3S ($02C7)) - znaki inverse $80-$FF,
- Zmodyfikowany tryb wielokolorowy uzyskiwany w drodze włączania trzech trybów w linii przez programowe przełączanie trybów GTIA bierze kolory z rejestrów:
- %00 COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4)),
- %01 COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5)),
- %10 COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)),
- %11 COLPF3 ($D019) (cień COLPF3S ($02C7)).
Sterownik urządzenia "S:" systemu operacyjnego definiuje 4 tryby wielokolorowe:
- ANTIC 4 (Graphics 12) (tryb tekstowy),
- ANTIC 5 (Graphics 13) (tryb tekstowy),
- ANTIC D (Graphics 7),
- ANTIC E (Graphics 15).
Można też traktować jako wielokolorowe tryby:
mimo, że piksel odpowiadający parze bitów jest szerszy niż jeden cykl koloru, jednakże zasada uzyskiwania koloru pozostaje ta sama.
Na analogicznej zasadzie tryby tekstowe:
jakkolwiek można je traktować jako monochromatyczne, bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, to jednak ten właśnie kolor wybierany jest według dwóch najstarszych bitów numeru znaku (jak w zmodyfikowanym trybie wielokolorowym) - a więc znów zasada zostaje zachowana. I w obydwu tych trybach piksel ma szerokość cyklu koloru.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.