Tryby wielokolorowe

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 15:07, 25 kwi 2024
Mono (Dyskusja | wkład)
(GR.1 i GR.2)
← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(tryby antica)
Linia 10: Linia 10:
** %10 [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), ** %10 [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]),
** %11 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]). ** %11 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]).
-* Dodatkowo w trybach tekstowych kolor piksela %11 pobierany jest odpowiednio do ustawienia najstarszego bitu kodu znaku w pamięci ekranu:+* Dodatkowo w trybach tekstowych [[Graphics 12]] i [[Graphics 13]] kolor piksela %11 pobierany jest odpowiednio do ustawienia najstarszego bitu kodu znaku w pamięci ekranu:
-** %11 (znaki normalne $00-$7F) - [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]),+** 0 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]) - znaki normalne $00-$7F,
-** %11 (znaki inverse $80-$FF) - [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]),+** 1 [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]) - znaki inverse $80-$FF,
* Zmodyfikowany tryb wielokolorowy uzyskiwany w drodze włączania [[ANTIC Display List#Przełączanie trybów w linii|trzech trybów w linii]] przez programowe przełączanie trybów GTIA bierze kolory z rejestrów: * Zmodyfikowany tryb wielokolorowy uzyskiwany w drodze włączania [[ANTIC Display List#Przełączanie trybów w linii|trzech trybów w linii]] przez programowe przełączanie trybów GTIA bierze kolory z rejestrów:
** %00 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]), ** %00 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]),
** %01 [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), ** %01 [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]),
-** %10 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]).+** %10 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]),
** %11 [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]). ** %11 [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]).
-Sterownik urządzenia "S:" systemu operacyjnego definiuje 6 trybów wielokolorowych:+Sterownik urządzenia "S:" systemu operacyjnego definiuje 4 tryby wielokolorowe:
-* [[Graphics 7]],+* [[Graphics 12|ANTIC 4 (Graphics 12)]] (tryb tekstowy),
-* [[Graphics 13]] (tryb tekstowy),+* [[Graphics 13|ANTIC 5 (Graphics 13)]] (tryb tekstowy),
-* [[Graphics 15]],+* [[Graphics 7|ANTIC D (Graphics 7)]],
-* [[Graphics 12]] (tryb tekstowy).+* [[Graphics 15|ANTIC E (Graphics 15)]].
Można też traktować jako wielokolorowe tryby: Można też traktować jako wielokolorowe tryby:
-* [[Graphics 3]],+* [[Graphics 3|ANTIC 8 (Graphics 3)]],
-* [[Graphics 5]],+* [[Graphics 5|ANTIC A (Graphics 5)]],
mimo, że piksel odpowiadający parze bitów jest szerszy niż jeden cykl koloru, jednakże zasada uzyskiwania koloru pozostaje ta sama. mimo, że piksel odpowiadający parze bitów jest szerszy niż jeden cykl koloru, jednakże zasada uzyskiwania koloru pozostaje ta sama.
Na analogicznej zasadzie tryby tekstowe: Na analogicznej zasadzie tryby tekstowe:
-* [[Graphics 1]],+* [[Graphics 1|ANTIC 6 (Graphics 1)]],
-* [[Graphics 2]],+* [[Graphics 2|ANTIC 7 (Graphics 2)]],
-jakkolwiek można je traktować jako monochromatyczne, bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, to jednak ten właśnie kolor wybierany jest według dwóch najstarszych bitów numeru znaku - a więc znów zasada zostaje zachowana. I w obydwu tych trybach piksel ma szerokość cyklu koloru.+jakkolwiek można je traktować jako monochromatyczne, bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, to jednak ten właśnie kolor wybierany jest według dwóch najstarszych bitów numeru znaku (jak w zmodyfikowanym trybie wielokolorowym) - a więc znów zasada zostaje zachowana. I w obydwu tych trybach piksel ma szerokość cyklu koloru.
[[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]]
[[Kategoria: Tryby graficzne]] [[Kategoria: Tryby graficzne]]
{{stub}} {{stub}}

Aktualna wersja

Wielokolorowe tryby graficzne układu ANTIC (tzw. "multicolor" znane też z innych platform), w których jeden piksel ma szerokość jednego cyklu koloru.

Oto wspólne ich cechy:

Sterownik urządzenia "S:" systemu operacyjnego definiuje 4 tryby wielokolorowe:

Można też traktować jako wielokolorowe tryby:

mimo, że piksel odpowiadający parze bitów jest szerszy niż jeden cykl koloru, jednakże zasada uzyskiwania koloru pozostaje ta sama.

Na analogicznej zasadzie tryby tekstowe:

jakkolwiek można je traktować jako monochromatyczne, bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, to jednak ten właśnie kolor wybierany jest według dwóch najstarszych bitów numeru znaku (jak w zmodyfikowanym trybie wielokolorowym) - a więc znów zasada zostaje zachowana. I w obydwu tych trybach piksel ma szerokość cyklu koloru.


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools