Tryby wielokolorowe
From Atariki
Wersja z dnia 15:07, 25 kwi 2024 Mono (Dyskusja | wkład) (GR.1 i GR.2) ← Previous diff |
Wersja z dnia 15:17, 25 kwi 2024 Mono (Dyskusja | wkład) (styl.) Next diff → |
||
Linia 19: | Linia 19: | ||
** %11 [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]). | ** %11 [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]). | ||
- | Sterownik urządzenia "S:" systemu operacyjnego definiuje 6 trybów wielokolorowych: | + | Sterownik urządzenia "S:" systemu operacyjnego definiuje 4 tryby wielokolorowe: |
* [[Graphics 7]], | * [[Graphics 7]], | ||
* [[Graphics 13]] (tryb tekstowy), | * [[Graphics 13]] (tryb tekstowy), | ||
Linia 33: | Linia 33: | ||
* [[Graphics 1]], | * [[Graphics 1]], | ||
* [[Graphics 2]], | * [[Graphics 2]], | ||
- | jakkolwiek można je traktować jako monochromatyczne, bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, to jednak ten właśnie kolor wybierany jest według dwóch najstarszych bitów numeru znaku - a więc znów zasada zostaje zachowana. I w obydwu tych trybach piksel ma szerokość cyklu koloru. | + | jakkolwiek można je traktować jako monochromatyczne, bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, to jednak ten właśnie kolor wybierany jest według dwóch najstarszych bitów numeru znaku (jak w zmodyfikowanym trybie wielokolorowym) - a więc znów zasada zostaje zachowana. I w obydwu tych trybach piksel ma szerokość cyklu koloru. |
[[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | ||
[[Kategoria: Tryby graficzne]] | [[Kategoria: Tryby graficzne]] | ||
{{stub}} | {{stub}} |
Wersja z dnia 15:17, 25 kwi 2024
Wielokolorowe tryby graficzne układu ANTIC (tzw. "multicolor" znane też z innych platform), w których jeden piksel ma szerokość jednego cyklu koloru.
Oto wspólne ich cechy:
- Za pojedynczy piksel odpowiadają zawsze dwa bity.
- Liczba pikseli w linii przy normalnej szerokości pola gry wynosi 160, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 128 i 192.
- Kolor piksela jest pobierany bezpośrednio z rejestru koloru:
- %00 COLBAK ($D01A) (cień COLBAKS ($02C8)),
- %01 COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4)),
- %10 COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5)),
- %11 COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)).
- Dodatkowo w trybach tekstowych kolor piksela %11 pobierany jest odpowiednio do ustawienia najstarszego bitu kodu znaku w pamięci ekranu:
- %11 (znaki normalne $00-$7F) - COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)),
- %11 (znaki inverse $80-$FF) - COLPF3 ($D019) (cień COLPF3S ($02C7)),
- Zmodyfikowany tryb wielokolorowy uzyskiwany w drodze włączania trzech trybów w linii przez programowe przełączanie trybów GTIA bierze kolory z rejestrów:
- %00 COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4)),
- %01 COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5)),
- %10 COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)).
- %11 COLPF3 ($D019) (cień COLPF3S ($02C7)).
Sterownik urządzenia "S:" systemu operacyjnego definiuje 4 tryby wielokolorowe:
- Graphics 7,
- Graphics 13 (tryb tekstowy),
- Graphics 15,
- Graphics 12 (tryb tekstowy).
Można też traktować jako wielokolorowe tryby:
mimo, że piksel odpowiadający parze bitów jest szerszy niż jeden cykl koloru, jednakże zasada uzyskiwania koloru pozostaje ta sama.
Na analogicznej zasadzie tryby tekstowe:
jakkolwiek można je traktować jako monochromatyczne, bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, to jednak ten właśnie kolor wybierany jest według dwóch najstarszych bitów numeru znaku (jak w zmodyfikowanym trybie wielokolorowym) - a więc znów zasada zostaje zachowana. I w obydwu tych trybach piksel ma szerokość cyklu koloru.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.