Kody ekranowe

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 22:51, 31 maj 2010
Mono (Dyskusja | wkład)
(mapowanie kodów)
← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(zbedna ewentualnosc)
Linia 1: Linia 1:
-Wewnętrzne kody znaków [[ANTIC|ANTICa]] używane w [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|trybach znakowych]].+Wewnętrzne kody znaków [[ANTIC (układ)|ANTICa]] używane w [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|trybach znakowych]].
-Mapowanie [[ATASCII|kodów ATASCII]] na kody ekranowe dla trybów [[Graphics 0|0]], [[Graphics 12|12]] i [[Graphics 13|13]] OS przedstawia poniższa tabela:+Mapowanie [[ATASCII|kodów ATASCII]] na kody ekranowe przebiega według poniższej tabeli:
-<table border=1>+<table border=1 cellpadding=5>
<tr><td>ATASCII</td><td>kody ekranowe</td></tr> <tr><td>ATASCII</td><td>kody ekranowe</td></tr>
-<tr><td>$00..$1f</td><td>$20..$5f</td></tr>+<tr><td>$00..$1f</td><td>$40..$5f</td></tr>
<tr><td>$20..$5f</td><td>$00..$3f</td></tr> <tr><td>$20..$5f</td><td>$00..$3f</td></tr>
<tr><td>$60..$7f</td><td>$60..$7f</td></tr> <tr><td>$60..$7f</td><td>$60..$7f</td></tr>
 +<tr><td>$80..$9f</td><td>$c0..$df</td></tr>
 +<tr><td>$a0..$df</td><td>$80..$bf</td></tr>
 +<tr><td>$e0..$ff</td><td>$e0..$ff</td></tr>
</table> </table>
-Kody o wartościach $80..$ff mapowane są analogicznie (po zignorowaniu bitu 7, który powoduje odwrócenie kolorów znaku w trybie [[Graphics 0|0]] lub wybór 5 koloru w trybach [[Graphics 12|12]] i [[Graphics 13|13]] OS).+Taka jest również kolejność ułożenia znaków w [[Generator znaków|generator]]ze.
-Mapowanie [[ATASCII|kodów ATASCII]] na kody ekranowe dla trybów [[Graphics 1|1]] i [[Graphics 2|2]] OS przedstawia poniższa tabela:+[[Grafika:Antic.gif]]
-<table border=1>+Zależnie od używanego [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|trybu znakowego]] [[ANTIC (układ)|ANTIC]] wyświetla pierwsze 128 (w trybach [[Graphics 0|0 OS]], [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|3 ANTIC]], [[Graphics 12|12 OS]] i [[Graphics 13|13 OS]]) lub 64 znaki (w trybach [[Graphics 1|1 OS]] i [[Graphics 2|2 OS]]) z [[Generator znaków|generatora znaków]], bowiem bit 7 (oraz 6 dla trybów [[Graphics 1|1 OS]] i [[Graphics 2|2 OS]]) znaku znajdującego się w pamięci ekranu wybiera kolory używane do wyświetlenia znaku.
-<tr><td>ATASCII</td><td>kody ekranowe</td></tr>+ 
-<tr><td>$20..$5f</td><td>$00..$3f</td></tr>+== Zobacz też ==
-</table>+* [[Programowanie: Konwersje znaków ATASCII i ANTIC|Konwersje znaków ATASCII i ANTIC]]
 +* [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|Opis trybów znakowych ANTICa]]
 +* [[FNT|Opis formatu czcionek rastrowych FNT]]
-Tryby te korzystają tylko z połowy [[Generator znaków|generatora znaków]], ponieważ bity 6 i 7 wybierają kolor znaku.+[[Kategoria:Niezbędnik_kodera]]

Aktualna wersja

Wewnętrzne kody znaków ANTICa używane w trybach znakowych.

Mapowanie kodów ATASCII na kody ekranowe przebiega według poniższej tabeli:

ATASCIIkody ekranowe
$00..$1f$40..$5f
$20..$5f$00..$3f
$60..$7f$60..$7f
$80..$9f$c0..$df
$a0..$df$80..$bf
$e0..$ff$e0..$ff

Taka jest również kolejność ułożenia znaków w generatorze.

Grafika:Antic.gif

Zależnie od używanego trybu znakowego ANTIC wyświetla pierwsze 128 (w trybach 0 OS, 3 ANTIC, 12 OS i 13 OS) lub 64 znaki (w trybach 1 OS i 2 OS) z generatora znaków, bowiem bit 7 (oraz 6 dla trybów 1 OS i 2 OS) znaku znajdującego się w pamięci ekranu wybiera kolory używane do wyświetlenia znaku.

Zobacz też

Personal tools