FNT

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 22:02, 31 maj 2010
Mono (Dyskusja | wkład)
(opis formatu)
← Previous diff
Wersja z dnia 22:19, 31 maj 2010
Mono (Dyskusja | wkład)
(link do kodów ekranowych)
Next diff →
Linia 3: Linia 3:
Zawiera definicje znaków czcionki w postaci wymaganej do bezpośredniego wyświetlenia przez maszynę (jest to format "zależny od urządzenia"). Zawiera definicje znaków czcionki w postaci wymaganej do bezpośredniego wyświetlenia przez maszynę (jest to format "zależny od urządzenia").
-Każdy znak zdefiniowany jest za pomocą 8 następujących po sobie bajtów i definiuje kolejne linie znaku (licząc od góry). Znaki w zestawie uporządkowane są według [[Kody znaków ANTICa|wewnętrznych kodów znaków ANTICa]], a nie wg [[ATASCII|kodów ATASCII]].+Każdy znak zdefiniowany jest za pomocą 8 następujących po sobie bajtów i definiuje kolejne linie znaku (licząc od góry). Znaki w zestawie uporządkowane są według [[Kody ekranowe|kodów ekranowych]], a nie wg [[ATASCII|kodów ATASCII]].
Sposób interpretacji piksela zależy od trybu graficznego, w którym font zostanie użyty (liczby hex 0..F oznaczają indeks koloru piksela): Sposób interpretacji piksela zależy od trybu graficznego, w którym font zostanie użyty (liczby hex 0..F oznaczają indeks koloru piksela):

Wersja z dnia 22:19, 31 maj 2010

Format pliku czcionki rastrowej.

Zawiera definicje znaków czcionki w postaci wymaganej do bezpośredniego wyświetlenia przez maszynę (jest to format "zależny od urządzenia").

Każdy znak zdefiniowany jest za pomocą 8 następujących po sobie bajtów i definiuje kolejne linie znaku (licząc od góry). Znaki w zestawie uporządkowane są według kodów ekranowych, a nie wg kodów ATASCII.

Sposób interpretacji piksela zależy od trybu graficznego, w którym font zostanie użyty (liczby hex 0..F oznaczają indeks koloru piksela):

  • w trybach 0, 1 i 2 OS oraz 3 ANTICa pojedynczy bit odpowiada pojedynczemu pikselowi znaku,
    7 6 5 4 3 2 1 0 bit         0 1 2 3 4 5 6 7 piksel
 0  . . . . . . . .          0  0 0 0 0 0 0 0 0    
 1  . . . o o . . .          1  0 0 0 1 1 0 0 0    
 2  . . o o o o . .          2  0 0 1 1 1 1 0 0    
 3  . o o . . o o .          3  0 1 1 0 0 1 1 0    
 4  . o o . . o o .          4  0 1 1 0 0 1 1 0    
 5  . o o o o o o .          5  0 1 1 1 1 1 1 0    
 6  . o o . . o o .          6  0 1 1 0 0 1 1 0    
 7  . . . . . . . .          7  0 0 0 0 0 0 0 0    
bajt                        linia
  • w trybach 12 i 13 OS para bitów odpowiada pojedynczemu pikselowi znaku,
    76 54 32 10 para bitów      0 1 2 3 piksel
 0  .. .. .. ..              0  0 0 0 0           
 1  .. .o o. ..              1  0 1 2 0            
 2  .. oo oo ..              2  0 3 3 0            
 3  .o o. .o o.              3  1 2 1 2            
 4  .o o. .o o.              4  1 2 1 2            
 5  .o oo oo o.              5  1 3 3 2            
 6  .o o. .o o.              6  1 2 1 2           
 7  .. .. .. ..              7  0 0 0 0           
bajt                        linia                       
  • po włączeniu trybu GTIA w rejestrze GTIACTL (dane obrazu interpretowane są wtedy analogicznie, jak w trybach graficznych 9, 10 i 11 OS) nibble odpowiada pojedynczemu pikselowi znaku.
    7654 3210 nibble            0 1 piksel
 0  .... ....                0  0 0           
 1  ...o o...                1  1 8            
 2  ..oo oo..                2  3 C            
 3  .oo. .oo.                3  6 6            
 4  .oo. .oo.                4  6 6            
 5  .ooo ooo.                5  7 E            
 6  .oo. .oo.                6  6 6           
 7  .... ....                7  0 0           
bajt                        linia                       

Plik FNT zazwyczaj zawiera definicję 128 znaków i liczy sobie 1024 bajty (128 znaków po 8 bajtów).

Spotykane są pliki FNT zawierające dane czcionki opakowane w binarny nagłówek DOSu - plik zawiera wtedy 1030 bajtów (1024 bajty czcionki + 6 bajtów nagłówka).

Personal tools