Crack-grupa

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 23:16, 2 wrz 2005
Drctqa (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Aktualna wersja
Dracon (Dyskusja | wkład)
(Copy-Crew Amsterdam)
Linia 1: Linia 1:
-Jest to jedna z form [[grupy]] komputerowej na [[Scena|scenie]], zorientowana wyłącznie (lub głównie) na odbezpieczanie gier i programów użytkowych. +Jest to jedna z form [[grupy]] komputerowej na [[Scena|scenie]], zorientowana wyłącznie (lub głównie) na odbezpieczanie gier i programów użytkowych.
-Członkowie takiej grupy staczają intelektualne "bitwy" z autorami programów, udowadniając starą prawdę, iż ''"wszystko da się złamać, wymaga to tylko odpowiedniej ilości czasu i wiedzy"''''' *'''. Czasem ''crackerzy'' (czyli członkowie crack-grupy) stają się takimi fachowcami, że zostają zapraszani do pisania autorskich zabezpieczeń (vide procedura ''anty-freezer'' w [[Technoid|Technoidzie]] nad którą siedział [[Seban]]) ! +
-Warto pamiętać, że to właśnie crack-grupy stanowiły zalążek sceny komputerowej, gdyż niektóre takie grupy z intr i innych czołówek dołączanych przed grami, przeszły do czegoś ambitniejszego. Kiedy powstało ileś produkcji demo-podobnych, zaczęto je porównywać i tak m.in. powstały konkursy na najlepsze dzieło. :) Ewolucja dokonała się najpierw na scenie Commodore 64 i Amigi. Często zatem bywało, że grupy zaangażowane początkowo w cracking ewaluowały do czegoś wprost przeciwnego (np. [[Our 5oft]]). +Członkowie takiej grupy staczają intelektualne "bitwy" z autorami programów, udowadniając starą prawdę, iż ''"wszystko da się złamać, wymaga to tylko odpowiedniej ilości czasu"''''' *'''. Czasem [[cracker|crackerzy]] (czyli członkowie crack-grupy) stają się takimi fachowcami, że zostają zapraszani do pisania autorskich zabezpieczeń (vide procedura ''anty-freezer'' w [[Technoid|Technoidzie]] nad którą siedział [[Seban]])!
-'''Narzędzia:''' różnego rodzaju monitory i programy do analizy kodu programu (edytory plikowe i dyskowe, disassemblery, debuggery) ; [[freezer]] do przerywania i modyfikacji "ofiary" ; [[cruncher]] do pakowania złamanego programu.+Warto pamiętać, że to właśnie crack-grupy stanowiły zalążek [[scena|sceny]] komputerowej, gdyż niektóre takie grupy z [[Intro|intr]] i innych czołówek dołączanych przed grami, przeszły do czegoś ambitniejszego. Kiedy powstało ileś produkcji demo-podobnych, zaczęto je porównywać i tak m.in. powstały [[compo|konkursy]] na najlepsze dzieło. Ewolucja dokonała się najpierw na scenie [http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64 Commodore 64] i [http://pl.wikipedia.org/wiki/Amiga Amigi]. Często zatem bywało, że grupy zaangażowane początkowo w ''cracking'' przechodziły do czegoś wprost przeciwnego (np. [[Our 5oft]]).
-'''Przedstawiciele:''' ze względu na stosunkowo niewielki rozmiar atarowskiej sceny, nie było zbyt wielu '''crack-grup'''. Jako przykłady, wymienić można: High Tech Team, [[Clever People]], Jabole (?), [[REMiX Soft Ltd.]], a także działający solo Lord Of Darkness, KilRoy, Glenn the 5200man, Steve Zipp, [[MrBacardi]] i na pewno paru innych...+'''Narzędzia:''' różnego rodzaju monitory i programy do analizy kodu programu (edytory plikowe i dyskowe, disassemblery, debuggery); [[freezer]] do przerywania działania i modyfikacji "ofiary"; [[cruncher]] do pakowania złamanego programu.
 + 
 +'''Przedstawiciele:''' ze względu na stosunkowo niewielki rozmiar atarowskiej sceny, nie było zbyt wielu '''crack-grup'''. Wymienić można: High Tech Team, [[Bloody Coders]], [[Clever People]], [[CCA|Copy-Crew Amsterdam]], Jabole (?), [[REMiX Soft Ltd.]], Denoxy, [[Gumi and Krawco Software]], [[Copy Service Stuttgart]], [[SSMB]].
 + 
 +'''Dystrybucja swoich produkcji:''' rozsyłanie i wymiana z innymi grupami i osobami (zwykłą pocztą!), rozpowszechnianie na rozmaitych giełdach (w Polsce "centrala" była w Warszawie - słynna "[[Giełda na Grzybowskiej|giełda na Grzybowskiej]]", na Wybrzeżu to "giełda w Żaku" i inne) i używanie specjalnych [[BBS|BBS-ów]].
 + 
 +'''Uwagi:''' crack-grupy poza odbezpieczaniem programów zajmowały się też w przygotowywaniem wersji ''fajlowych'' (z ang. ''file'' = plik) gier całodyskowych. Zwyczaj ten, szczególnie doceniany był w naszym kraju, gdzie długi czas użytkownicy magnetofonów (z przeróbkami) stanowili większość. Dzięki takim giełdowym asom jak *Ajek albo *Emek, mogliśmy się cieszyć graniem w Draconusa czy Zybexa w systemach ''low-budget''. ;) Poza tym działalność crackerów, choć niezgodna z prawem, dawała szansę na bezproblemowe posiadanie kopii bezpieczeństwa danego programu i ułatwia sprawę z odpalaniem gierek spod twardysków (lata 90. XX w. i dalej) na Atari albo pod emulatorem (ileś gierek w obrazie [[ATR]]).
 +Wyzwaniem dla crackerów było także przerzucanie wersji gier będących tylko na [[cartridge]] (teoretycznie trudnych do złamania) na wersje dyskowe lub fajlowe (plikowe). Przykładem mogą być gry "Gato" albo "AirBall".
---- ----
- * - cytat Sebana :)+ * - cytat z Sebana
 + 
 +Zobacz również: '''[[cracktro]]'''
 + 
 +[[Kategoria:Glosariusz]]
{{stub}} {{stub}}

Aktualna wersja

Jest to jedna z form grupy komputerowej na scenie, zorientowana wyłącznie (lub głównie) na odbezpieczanie gier i programów użytkowych.

Członkowie takiej grupy staczają intelektualne "bitwy" z autorami programów, udowadniając starą prawdę, iż "wszystko da się złamać, wymaga to tylko odpowiedniej ilości czasu" *. Czasem crackerzy (czyli członkowie crack-grupy) stają się takimi fachowcami, że zostają zapraszani do pisania autorskich zabezpieczeń (vide procedura anty-freezer w Technoidzie nad którą siedział Seban)!

Warto pamiętać, że to właśnie crack-grupy stanowiły zalążek sceny komputerowej, gdyż niektóre takie grupy z intr i innych czołówek dołączanych przed grami, przeszły do czegoś ambitniejszego. Kiedy powstało ileś produkcji demo-podobnych, zaczęto je porównywać i tak m.in. powstały konkursy na najlepsze dzieło. Ewolucja dokonała się najpierw na scenie Commodore 64 i Amigi. Często zatem bywało, że grupy zaangażowane początkowo w cracking przechodziły do czegoś wprost przeciwnego (np. Our 5oft).

Narzędzia: różnego rodzaju monitory i programy do analizy kodu programu (edytory plikowe i dyskowe, disassemblery, debuggery); freezer do przerywania działania i modyfikacji "ofiary"; cruncher do pakowania złamanego programu.

Przedstawiciele: ze względu na stosunkowo niewielki rozmiar atarowskiej sceny, nie było zbyt wielu crack-grup. Wymienić można: High Tech Team, Bloody Coders, Clever People, Copy-Crew Amsterdam, Jabole (?), REMiX Soft Ltd., Denoxy, Gumi and Krawco Software, Copy Service Stuttgart, SSMB.

Dystrybucja swoich produkcji: rozsyłanie i wymiana z innymi grupami i osobami (zwykłą pocztą!), rozpowszechnianie na rozmaitych giełdach (w Polsce "centrala" była w Warszawie - słynna "giełda na Grzybowskiej", na Wybrzeżu to "giełda w Żaku" i inne) i używanie specjalnych BBS-ów.

Uwagi: crack-grupy poza odbezpieczaniem programów zajmowały się też w przygotowywaniem wersji fajlowych (z ang. file = plik) gier całodyskowych. Zwyczaj ten, szczególnie doceniany był w naszym kraju, gdzie długi czas użytkownicy magnetofonów (z przeróbkami) stanowili większość. Dzięki takim giełdowym asom jak *Ajek albo *Emek, mogliśmy się cieszyć graniem w Draconusa czy Zybexa w systemach low-budget. ;) Poza tym działalność crackerów, choć niezgodna z prawem, dawała szansę na bezproblemowe posiadanie kopii bezpieczeństwa danego programu i ułatwia sprawę z odpalaniem gierek spod twardysków (lata 90. XX w. i dalej) na Atari albo pod emulatorem (ileś gierek w obrazie ATR). Wyzwaniem dla crackerów było także przerzucanie wersji gier będących tylko na cartridge (teoretycznie trudnych do złamania) na wersje dyskowe lub fajlowe (plikowe). Przykładem mogą być gry "Gato" albo "AirBall".


* - cytat z Sebana

Zobacz również: cracktro


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools