Programowanie: Pełny 240-liniowy hires
From Atariki
| Wersja z dnia 13:50, 14 sie 2023 Mono (Dyskusja | wkład) (styl.) ← Previous diff |
Wersja z dnia 13:58, 14 sie 2023 Mono (Dyskusja | wkład) (linki) Next diff → |
||
| Linia 85: | Linia 85: | ||
| Ostatni skok JVB w Display List jest zbędny ponieważ w międzyczasie na przerwaniu [[SYSVBL|VBLK]] zostaje ustawiona nowa wartość DLPTR i ANTIC rozkazu JVB już nie czyta. | Ostatni skok JVB w Display List jest zbędny ponieważ w międzyczasie na przerwaniu [[SYSVBL|VBLK]] zostaje ustawiona nowa wartość DLPTR i ANTIC rozkazu JVB już nie czyta. | ||
| + | |||
| + | == Linki == | ||
| + | * [[ANTIC Display List|Display List]] | ||
| + | * [[Ramka]] | ||
| + | * [[NTSC vs PAL]] | ||
| + | * [[VBL|Przerwanie VBLK]] | ||
| + | * [[Tryby monochromatyczne ANTIC-a|Tryby hires]] | ||
| + | * [[Generator znaków]] | ||
| [[Kategoria:Niezbędnik kodera]] | [[Kategoria:Niezbędnik kodera]] | ||
Wersja z dnia 13:58, 14 sie 2023
ANTIC potrafi wyrysować na ekranie 240 linii skanningowych począwszy od 8 linii ekranowej do 247 włącznie. Robi to na podstawie Display Listy.
O ile dla trybów kolorowych można wykorzystać pełne 240 linii, o tyle tryby hires (ANTIC 2, ANTIC 3 i ANTIC F), ale również tryby GTIA (Graphics 9, Graphics 10 i Graphics 11) bazowane właśnie na trybie ANTIC F w takim przypadku powodują zerwanie synchronizacji pionowej, przez co prawidłowa lista wyświetlania może składać się z 239 linii i skoku JVB skutkującego wyświetlaniem jednej pustej linii na samym dole ekranu.
dlist:
.byte $0F | $40 ;LMS
.word screen.?part1
:99 .byte $0F
.byte $0F | $40 ;LMS
.word screen.?part2
:99 .byte $0F
.byte $0F | $40 ;LMS
.word screen.?part3
:38 .byte $0F
.byte $41 ;JVB
.word dlist
Sposób na poradzenie sobie z problemem opisał Rybags w wątku Overcoming the Scanline 240 lines "bug": sztuczka polega na wyłączeniu DMA dla ekranu przed końcem linii 247 - ostatniej kreślonej przez ANTIC, po czym przywróceniu go na początku linii 8 - pierwszej rysowanej przez ANTIC.
init:
...
lda #%00100000
ldx #<dlist
ldy #>dlist
sta DMACTLS ;$22F
stx DLPTRS ;$230
sty DLPTRS+1
ldy #<vbint
ldx #>vbint
lda #VBLKD ;7
jsr JSETVBV ;$E45C
ldy #<dlint
ldx #>dlint
lda #%11000000
sty VDSLST ;$200
stx VDSLST+1
sta NMIEN
...
vbint:
lda #8/2
?w cmp VCOUNT ;$D40B
bne ?w
lda #%00100010
sta DMACTL ;$D400
jmp JEXITVB ;$E462
dlint:
pha
lda #%00100000
sta WSYNC ;$D40A
sta DMACTL ;$D400
pla
rti
dlist:
.byte $02 | $40 ;LMS
.word screen
:28 .byte $02
.byte $02 | $80 ;DLI
; .byte $41 ;JVB
; .word dlist
W powyższym przykładzie:
- do uzyskania 240 lini hires wykorzystano 30 wierszy trybu ANTIC 2 (30*8=240),
- do wyłączenia DMA ekranu używane jest przerwanie DLI w ostatnim wierszu ekranu (zajmującego linie 240-247, a zgłaszającego DLI w linii 247),
- a do przywrócenia DMA ekranu przerwanie VBL (a konkretnie opóźniona faza procedury obsługi przerwania VBLK).
Warto zwrócić uwagę na to, że w DMACTLS (czyli cieniu DMACTL) DMA dla ekranu jest wyłączone (bity 0 i 1 równe %00) a to z tego powodu, że przed wykonaniem opóźnionej fazy VBLK rejestry ANTIC-a (między innymi DMACTL i DLPTR) są ustawiane na podstawie rejestrów-cieni, zaś włączenie DMA ekranu przed linią 8 spowoduje zerwanie synchronizacji (VBLK zgłaszane jest przez ANTIC w 248 linii skanningowej).
Ostatni skok JVB w Display List jest zbędny ponieważ w międzyczasie na przerwaniu VBLK zostaje ustawiona nowa wartość DLPTR i ANTIC rozkazu JVB już nie czyta.




