Programowanie: Pełny 240-liniowy hires
From Atariki
Wersja z dnia 11:33, 14 sie 2023 Mono (Dyskusja | wkład) (opis dzialania) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (tryby niskiej rozdzielczości) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | ANTIC potrafi wyrysować na ekranie 240 linii skanningowych począwszy od 8 linii ekranowej do 247 włącznie. Robi to na podstawie [[ANTIC Display List|Display List]]y. | + | {{grafr|Vbxe_lcd_asus_t1eh_broken.png}} |
+ | {{grafr|Vbxe_lcd_asus_t1eh_fixed.png}} | ||
+ | {{grafr|Svideo_lcd_asus_t1eh_broken.png}} | ||
+ | {{grafr|Svideo_lcd_asus_t1eh_fixed.png}} | ||
+ | {{grafr|Svideo_crt_commodore_1084s-p1_broken.png}} | ||
+ | {{grafr|Svideo_crt_commodore_1084s-p1_fixed.png}} | ||
- | O ile dla trybów kolorowych można wykorzystać pełne 240 linii, o tyle [[Tryby monochromatyczne ANTIC-a|tryby hires]] ([[Graphics 0|ANTIC 2]], [[ANTIC 3]] i [[Graphics 8|ANTIC F]]), ale również tryby GTIA ([[Graphics 9]], [[Graphics 10]] i [[Graphics 11]]) bazowane właśnie na trybie [[Graphics 15|ANTIC F]] w takim przypadku powodują zerwanie synchronizacji pionowej, przez co prawidłowa lista wyświetlania może składać się z 239 linii i skoku JVB skutkującego wyświetlaniem jednej pustej linii na samym dole ekranu. | + | ANTIC potrafi [[Ramka|wyrysować na ekranie]] 240 linii skanningowych począwszy od 8 linii ekranowej do 247 włącznie. Robi to na podstawie [[ANTIC Display List|Display List]]y. |
+ | |||
+ | O ile dla [[Tryby niskiej rozdzielczości|trybów niskiej rozdzielczości]] można wykorzystać pełne 240 linii, o tyle [[Tryby wysokiej rozdzielczości|tryby hires]] ([[Graphics 0|ANTIC 2]], [[ANTIC 3]] i [[Graphics 8|ANTIC F]]), ale również [[Tryby GTIA|tryby GTIA]] ([[Graphics 9]], [[Graphics 10]] i [[Graphics 11]]) bazowane właśnie na trybie [[Graphics 15|ANTIC F]] w takim przypadku powodują zerwanie synchronizacji pionowej, przez co prawidłowa lista wyświetlania może składać się z 239 linii i skoku JVB skutkującego wyświetlaniem jednej pustej linii na samym dole ekranu. | ||
<pre> | <pre> | ||
dlist: | dlist: | ||
.byte $0F | $40 ;LMS | .byte $0F | $40 ;LMS | ||
- | .word screen | + | .word screen.?part1 |
- | :95 .byte $0F | + | :99 .byte $0F |
+ | |||
.byte $0F | $40 ;LMS | .byte $0F | $40 ;LMS | ||
- | .word screen+40*96 | + | .word screen.?part2 |
- | :94 .byte $0F | + | :99 .byte $0F |
+ | |||
+ | .byte $0F | $40 ;LMS | ||
+ | .word screen.?part3 | ||
+ | :38 .byte $0F | ||
+ | |||
.byte $41 ;JVB | .byte $41 ;JVB | ||
.word dlist | .word dlist | ||
</pre> | </pre> | ||
- | Sposób na poradzenie sobie z problemem opisał [[Rybags]] w wątku [https://forums.atariage.com/topic/165509-overcoming-the-scanline-240-bug Overcoming the Scanline 240 lines "bug"] na AtariAge. | + | Sposób na poradzenie sobie z problemem opisał [[Rybags]] w wątku [https://forums.atariage.com/topic/165509-overcoming-the-scanline-240-bug Overcoming the Scanline 240 lines "bug"]: sztuczka polega na wyłączeniu [[DMA|DMA dla ekranu]] przed końcem linii 247 - ostatniej kreślonej przez ANTIC, po czym przywróceniu go na początku linii 8 - pierwszej rysowanej przez ANTIC. |
- | + | ||
- | Sztuczka polega na wyłączeniu DMA dla ekranu w linii 247 - ostatniej linii kreślonej przez ANTIC, po czym przywróceniu go na początku linii 8 - pierwszej linii rysowanej przez ANTIC. | + | |
<pre> | <pre> | ||
Linia 25: | Linia 36: | ||
ldx #<dlist | ldx #<dlist | ||
ldy #>dlist | ldy #>dlist | ||
- | sta DMACTS ;$22F | + | sta DMACTLS ;$22F |
stx DLPTRS ;$230 | stx DLPTRS ;$230 | ||
sty DLPTRS+1 | sty DLPTRS+1 | ||
Linia 39: | Linia 50: | ||
sty VDSLST ;$200 | sty VDSLST ;$200 | ||
stx VDSLST+1 | stx VDSLST+1 | ||
- | sta NMIEN | + | sta NMIEN ;$D40E |
... | ... | ||
vbint: | vbint: | ||
lda #8/2 | lda #8/2 | ||
- | ?w cmp VCOUNT ;$D$0B | + | ?w cmp VCOUNT ;$D40B |
bne ?w | bne ?w | ||
Linia 68: | Linia 79: | ||
</pre> | </pre> | ||
- | W powyższym przykładzie do wyłączenia DMA ekranu wykorzystano przerwanie DLI, a do przywrócenia DMA ekranu przerwanie VBLKD. | + | W powyższym przykładzie: |
+ | * do uzyskania 240 lini hires wykorzystano 30 wierszy trybu [[Graphics 0|ANTIC 2]] (30*8=240), ale równie dobrze można użyć też 240 linii [[Graphics 0|ANTIC F]], jak i 24 wierszy [[ANTIC 3]] (24*10=240), | ||
+ | * do wyłączenia DMA ekranu używane jest przerwanie DLI w ostatnim wierszu ekranu (zajmującego linie 240-247, a zgłaszającego DLI w linii 247), | ||
+ | * a do przywrócenia DMA ekranu przerwanie [[VBL]] (a konkretnie opóźniona faza procedury obsługi przerwania [[SYSVBL|VBLK]]). | ||
+ | |||
+ | Warto zwrócić uwagę na to, że w DMACTLS (czyli cieniu [[Rejestry ANTIC-a#DMACTL|DMACTL]]) DMA dla ekranu jest wyłączone (bity 0 i 1 równe %00) a to z tego powodu, że przed wykonaniem opóźnionej fazy VBLK rejestry ANTIC-a (między innymi DMACTL i DLPTR) są ustawiane na podstawie rejestrów-cieni, zaś włączenie DMA ekranu przed linią 8 spowoduje zerwanie synchronizacji (VBLK zgłaszane jest przez ANTIC w 248 linii skanningowej). | ||
- | Warto zwrócić uwagę na to, że w [[Rejestry ANTIC-a#DMACTL|DMACTLS]] (czyli cieniu DMACTL) DMA dla ekranu jest wyłączone (bity 0 i 1 równe %00) a to z tego powodu, że przed wykonaniem opóźnionej fazy VBLK rejestry ANTIC-a (między innymi DMACTL i DLPTR) są ustawiane na podstawie rejestrów-cieni, zaś włączenie DMA ekranu przed linią 8 spowoduje zerwanie synchronizacji (VBLK zgłaszane jest przez ANTIC w 248 linii skanningowej). | + | Ostatni skok JVB w Display List jest zbędny ponieważ w międzyczasie na przerwaniu [[SYSVBL|VBLK]] zostaje ustawiona nowa wartość [[Rejestry ANTIC-a#DLPTR|DLPTR]] i ANTIC tego rozkazu już nie czyta. |
- | Ostatni skok JVB w Display List jest zbędny ponieważ w międzyczasie na przerwaniu [[SYSVBL|VBLK]] zostaje ustawiona nowa wartość DLPTR i ANTIC rozkazu JVB już nie czyta. | + | == Linki == |
+ | * [[ANTIC Display List|Display List]] | ||
+ | * [[Ramka]] | ||
+ | * [[NTSC vs PAL]] | ||
+ | * [[DMA]] | ||
+ | * [[VBL|Przerwanie VBLK]] | ||
+ | * [[Tryby wysokiej rozdzielczości]] | ||
+ | * [[Tryby niskiej rozdzielczości]] | ||
+ | * [[Tryby GTIA]] | ||
+ | * [[Generator znaków]] | ||
[[Kategoria:Niezbędnik kodera]] | [[Kategoria:Niezbędnik kodera]] |
Aktualna wersja
ANTIC potrafi wyrysować na ekranie 240 linii skanningowych począwszy od 8 linii ekranowej do 247 włącznie. Robi to na podstawie Display Listy.
O ile dla trybów niskiej rozdzielczości można wykorzystać pełne 240 linii, o tyle tryby hires (ANTIC 2, ANTIC 3 i ANTIC F), ale również tryby GTIA (Graphics 9, Graphics 10 i Graphics 11) bazowane właśnie na trybie ANTIC F w takim przypadku powodują zerwanie synchronizacji pionowej, przez co prawidłowa lista wyświetlania może składać się z 239 linii i skoku JVB skutkującego wyświetlaniem jednej pustej linii na samym dole ekranu.
dlist: .byte $0F | $40 ;LMS .word screen.?part1 :99 .byte $0F .byte $0F | $40 ;LMS .word screen.?part2 :99 .byte $0F .byte $0F | $40 ;LMS .word screen.?part3 :38 .byte $0F .byte $41 ;JVB .word dlist
Sposób na poradzenie sobie z problemem opisał Rybags w wątku Overcoming the Scanline 240 lines "bug": sztuczka polega na wyłączeniu DMA dla ekranu przed końcem linii 247 - ostatniej kreślonej przez ANTIC, po czym przywróceniu go na początku linii 8 - pierwszej rysowanej przez ANTIC.
init: ... lda #%00100000 ldx #<dlist ldy #>dlist sta DMACTLS ;$22F stx DLPTRS ;$230 sty DLPTRS+1 ldy #<vbint ldx #>vbint lda #VBLKD ;7 jsr JSETVBV ;$E45C ldy #<dlint ldx #>dlint lda #%11000000 sty VDSLST ;$200 stx VDSLST+1 sta NMIEN ;$D40E ... vbint: lda #8/2 ?w cmp VCOUNT ;$D40B bne ?w lda #%00100010 sta DMACTL ;$D400 jmp JEXITVB ;$E462 dlint: pha lda #%00100000 sta WSYNC ;$D40A sta DMACTL ;$D400 pla rti dlist: .byte $02 | $40 ;LMS .word screen :28 .byte $02 .byte $02 | $80 ;DLI ; .byte $41 ;JVB ; .word dlist
W powyższym przykładzie:
- do uzyskania 240 lini hires wykorzystano 30 wierszy trybu ANTIC 2 (30*8=240), ale równie dobrze można użyć też 240 linii ANTIC F, jak i 24 wierszy ANTIC 3 (24*10=240),
- do wyłączenia DMA ekranu używane jest przerwanie DLI w ostatnim wierszu ekranu (zajmującego linie 240-247, a zgłaszającego DLI w linii 247),
- a do przywrócenia DMA ekranu przerwanie VBL (a konkretnie opóźniona faza procedury obsługi przerwania VBLK).
Warto zwrócić uwagę na to, że w DMACTLS (czyli cieniu DMACTL) DMA dla ekranu jest wyłączone (bity 0 i 1 równe %00) a to z tego powodu, że przed wykonaniem opóźnionej fazy VBLK rejestry ANTIC-a (między innymi DMACTL i DLPTR) są ustawiane na podstawie rejestrów-cieni, zaś włączenie DMA ekranu przed linią 8 spowoduje zerwanie synchronizacji (VBLK zgłaszane jest przez ANTIC w 248 linii skanningowej).
Ostatni skok JVB w Display List jest zbędny ponieważ w międzyczasie na przerwaniu VBLK zostaje ustawiona nowa wartość DLPTR i ANTIC tego rozkazu już nie czyta.