Programowanie: Pełny 240-liniowy hires
From Atariki
| Wersja z dnia 14:15, 14 sie 2023 Mono (Dyskusja | wkład) (tryby gtia link) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (tryby niskiej rozdzielczości) |
||
| Linia 3: | Linia 3: | ||
| {{grafr|Svideo_lcd_asus_t1eh_broken.png}} | {{grafr|Svideo_lcd_asus_t1eh_broken.png}} | ||
| {{grafr|Svideo_lcd_asus_t1eh_fixed.png}} | {{grafr|Svideo_lcd_asus_t1eh_fixed.png}} | ||
| + | {{grafr|Svideo_crt_commodore_1084s-p1_broken.png}} | ||
| + | {{grafr|Svideo_crt_commodore_1084s-p1_fixed.png}} | ||
| - | ANTIC potrafi wyrysować na ekranie 240 linii skanningowych począwszy od 8 linii ekranowej do 247 włącznie. Robi to na podstawie [[ANTIC Display List|Display List]]y. | + | ANTIC potrafi [[Ramka|wyrysować na ekranie]] 240 linii skanningowych począwszy od 8 linii ekranowej do 247 włącznie. Robi to na podstawie [[ANTIC Display List|Display List]]y. |
| - | O ile dla trybów kolorowych można wykorzystać pełne 240 linii, o tyle [[Tryby monochromatyczne ANTIC-a|tryby hires]] ([[Graphics 0|ANTIC 2]], [[ANTIC 3]] i [[Graphics 8|ANTIC F]]), ale również tryby GTIA ([[Graphics 9]], [[Graphics 10]] i [[Graphics 11]]) bazowane właśnie na trybie [[Graphics 15|ANTIC F]] w takim przypadku powodują zerwanie synchronizacji pionowej, przez co prawidłowa lista wyświetlania może składać się z 239 linii i skoku JVB skutkującego wyświetlaniem jednej pustej linii na samym dole ekranu. | + | O ile dla [[Tryby niskiej rozdzielczości|trybów niskiej rozdzielczości]] można wykorzystać pełne 240 linii, o tyle [[Tryby wysokiej rozdzielczości|tryby hires]] ([[Graphics 0|ANTIC 2]], [[ANTIC 3]] i [[Graphics 8|ANTIC F]]), ale również [[Tryby GTIA|tryby GTIA]] ([[Graphics 9]], [[Graphics 10]] i [[Graphics 11]]) bazowane właśnie na trybie [[Graphics 15|ANTIC F]] w takim przypadku powodują zerwanie synchronizacji pionowej, przez co prawidłowa lista wyświetlania może składać się z 239 linii i skoku JVB skutkującego wyświetlaniem jednej pustej linii na samym dole ekranu. |
| <pre> | <pre> | ||
| Linia 26: | Linia 28: | ||
| </pre> | </pre> | ||
| - | Sposób na poradzenie sobie z problemem opisał [[Rybags]] w wątku [https://forums.atariage.com/topic/165509-overcoming-the-scanline-240-bug Overcoming the Scanline 240 lines "bug"]: sztuczka polega na wyłączeniu DMA dla ekranu przed końcem linii 247 - ostatniej kreślonej przez ANTIC, po czym przywróceniu go na początku linii 8 - pierwszej rysowanej przez ANTIC. | + | Sposób na poradzenie sobie z problemem opisał [[Rybags]] w wątku [https://forums.atariage.com/topic/165509-overcoming-the-scanline-240-bug Overcoming the Scanline 240 lines "bug"]: sztuczka polega na wyłączeniu [[DMA|DMA dla ekranu]] przed końcem linii 247 - ostatniej kreślonej przez ANTIC, po czym przywróceniu go na początku linii 8 - pierwszej rysowanej przez ANTIC. |
| <pre> | <pre> | ||
| Linia 78: | Linia 80: | ||
| W powyższym przykładzie: | W powyższym przykładzie: | ||
| - | * do uzyskania 240 lini hires wykorzystano 30 wierszy trybu [[Graphics 0|ANTIC 2]] (30*8=240), | + | * do uzyskania 240 lini hires wykorzystano 30 wierszy trybu [[Graphics 0|ANTIC 2]] (30*8=240), ale równie dobrze można użyć też 240 linii [[Graphics 0|ANTIC F]], jak i 24 wierszy [[ANTIC 3]] (24*10=240), |
| * do wyłączenia DMA ekranu używane jest przerwanie DLI w ostatnim wierszu ekranu (zajmującego linie 240-247, a zgłaszającego DLI w linii 247), | * do wyłączenia DMA ekranu używane jest przerwanie DLI w ostatnim wierszu ekranu (zajmującego linie 240-247, a zgłaszającego DLI w linii 247), | ||
| * a do przywrócenia DMA ekranu przerwanie [[VBL]] (a konkretnie opóźniona faza procedury obsługi przerwania [[SYSVBL|VBLK]]). | * a do przywrócenia DMA ekranu przerwanie [[VBL]] (a konkretnie opóźniona faza procedury obsługi przerwania [[SYSVBL|VBLK]]). | ||
| Linia 84: | Linia 86: | ||
| Warto zwrócić uwagę na to, że w DMACTLS (czyli cieniu [[Rejestry ANTIC-a#DMACTL|DMACTL]]) DMA dla ekranu jest wyłączone (bity 0 i 1 równe %00) a to z tego powodu, że przed wykonaniem opóźnionej fazy VBLK rejestry ANTIC-a (między innymi DMACTL i DLPTR) są ustawiane na podstawie rejestrów-cieni, zaś włączenie DMA ekranu przed linią 8 spowoduje zerwanie synchronizacji (VBLK zgłaszane jest przez ANTIC w 248 linii skanningowej). | Warto zwrócić uwagę na to, że w DMACTLS (czyli cieniu [[Rejestry ANTIC-a#DMACTL|DMACTL]]) DMA dla ekranu jest wyłączone (bity 0 i 1 równe %00) a to z tego powodu, że przed wykonaniem opóźnionej fazy VBLK rejestry ANTIC-a (między innymi DMACTL i DLPTR) są ustawiane na podstawie rejestrów-cieni, zaś włączenie DMA ekranu przed linią 8 spowoduje zerwanie synchronizacji (VBLK zgłaszane jest przez ANTIC w 248 linii skanningowej). | ||
| - | Ostatni skok JVB w Display List jest zbędny ponieważ w międzyczasie na przerwaniu [[SYSVBL|VBLK]] zostaje ustawiona nowa wartość DLPTR i ANTIC rozkazu JVB już nie czyta. | + | Ostatni skok JVB w Display List jest zbędny ponieważ w międzyczasie na przerwaniu [[SYSVBL|VBLK]] zostaje ustawiona nowa wartość [[Rejestry ANTIC-a#DLPTR|DLPTR]] i ANTIC tego rozkazu już nie czyta. |
| == Linki == | == Linki == | ||
| Linia 90: | Linia 92: | ||
| * [[Ramka]] | * [[Ramka]] | ||
| * [[NTSC vs PAL]] | * [[NTSC vs PAL]] | ||
| + | * [[DMA]] | ||
| * [[VBL|Przerwanie VBLK]] | * [[VBL|Przerwanie VBLK]] | ||
| - | * [[Tryby monochromatyczne ANTIC-a|Tryby hires]] | + | * [[Tryby wysokiej rozdzielczości]] |
| + | * [[Tryby niskiej rozdzielczości]] | ||
| * [[Tryby GTIA]] | * [[Tryby GTIA]] | ||
| * [[Generator znaków]] | * [[Generator znaków]] | ||
| [[Kategoria:Niezbędnik kodera]] | [[Kategoria:Niezbędnik kodera]] | ||
Aktualna wersja
ANTIC potrafi wyrysować na ekranie 240 linii skanningowych począwszy od 8 linii ekranowej do 247 włącznie. Robi to na podstawie Display Listy.
O ile dla trybów niskiej rozdzielczości można wykorzystać pełne 240 linii, o tyle tryby hires (ANTIC 2, ANTIC 3 i ANTIC F), ale również tryby GTIA (Graphics 9, Graphics 10 i Graphics 11) bazowane właśnie na trybie ANTIC F w takim przypadku powodują zerwanie synchronizacji pionowej, przez co prawidłowa lista wyświetlania może składać się z 239 linii i skoku JVB skutkującego wyświetlaniem jednej pustej linii na samym dole ekranu.
dlist:
.byte $0F | $40 ;LMS
.word screen.?part1
:99 .byte $0F
.byte $0F | $40 ;LMS
.word screen.?part2
:99 .byte $0F
.byte $0F | $40 ;LMS
.word screen.?part3
:38 .byte $0F
.byte $41 ;JVB
.word dlist
Sposób na poradzenie sobie z problemem opisał Rybags w wątku Overcoming the Scanline 240 lines "bug": sztuczka polega na wyłączeniu DMA dla ekranu przed końcem linii 247 - ostatniej kreślonej przez ANTIC, po czym przywróceniu go na początku linii 8 - pierwszej rysowanej przez ANTIC.
init:
...
lda #%00100000
ldx #<dlist
ldy #>dlist
sta DMACTLS ;$22F
stx DLPTRS ;$230
sty DLPTRS+1
ldy #<vbint
ldx #>vbint
lda #VBLKD ;7
jsr JSETVBV ;$E45C
ldy #<dlint
ldx #>dlint
lda #%11000000
sty VDSLST ;$200
stx VDSLST+1
sta NMIEN ;$D40E
...
vbint:
lda #8/2
?w cmp VCOUNT ;$D40B
bne ?w
lda #%00100010
sta DMACTL ;$D400
jmp JEXITVB ;$E462
dlint:
pha
lda #%00100000
sta WSYNC ;$D40A
sta DMACTL ;$D400
pla
rti
dlist:
.byte $02 | $40 ;LMS
.word screen
:28 .byte $02
.byte $02 | $80 ;DLI
; .byte $41 ;JVB
; .word dlist
W powyższym przykładzie:
- do uzyskania 240 lini hires wykorzystano 30 wierszy trybu ANTIC 2 (30*8=240), ale równie dobrze można użyć też 240 linii ANTIC F, jak i 24 wierszy ANTIC 3 (24*10=240),
- do wyłączenia DMA ekranu używane jest przerwanie DLI w ostatnim wierszu ekranu (zajmującego linie 240-247, a zgłaszającego DLI w linii 247),
- a do przywrócenia DMA ekranu przerwanie VBL (a konkretnie opóźniona faza procedury obsługi przerwania VBLK).
Warto zwrócić uwagę na to, że w DMACTLS (czyli cieniu DMACTL) DMA dla ekranu jest wyłączone (bity 0 i 1 równe %00) a to z tego powodu, że przed wykonaniem opóźnionej fazy VBLK rejestry ANTIC-a (między innymi DMACTL i DLPTR) są ustawiane na podstawie rejestrów-cieni, zaś włączenie DMA ekranu przed linią 8 spowoduje zerwanie synchronizacji (VBLK zgłaszane jest przez ANTIC w 248 linii skanningowej).
Ostatni skok JVB w Display List jest zbędny ponieważ w międzyczasie na przerwaniu VBLK zostaje ustawiona nowa wartość DLPTR i ANTIC tego rozkazu już nie czyta.






