Programowanie: Pełny 240-liniowy hires
From Atariki
Wersja z dnia 16:55, 14 sie 2023 Mono (Dyskusja | wkład) (wiecej linkow) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (tryby niskiej rozdzielczości) |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
{{grafr|Svideo_lcd_asus_t1eh_broken.png}} | {{grafr|Svideo_lcd_asus_t1eh_broken.png}} | ||
{{grafr|Svideo_lcd_asus_t1eh_fixed.png}} | {{grafr|Svideo_lcd_asus_t1eh_fixed.png}} | ||
+ | {{grafr|Svideo_crt_commodore_1084s-p1_broken.png}} | ||
+ | {{grafr|Svideo_crt_commodore_1084s-p1_fixed.png}} | ||
ANTIC potrafi [[Ramka|wyrysować na ekranie]] 240 linii skanningowych począwszy od 8 linii ekranowej do 247 włącznie. Robi to na podstawie [[ANTIC Display List|Display List]]y. | ANTIC potrafi [[Ramka|wyrysować na ekranie]] 240 linii skanningowych począwszy od 8 linii ekranowej do 247 włącznie. Robi to na podstawie [[ANTIC Display List|Display List]]y. | ||
- | O ile dla [[Tryby kolorowe|trybów kolorowych]] można wykorzystać pełne 240 linii, o tyle [[Tryby monochromatyczne ANTIC-a|tryby hires]] ([[Graphics 0|ANTIC 2]], [[ANTIC 3]] i [[Graphics 8|ANTIC F]]), ale również [[Tryby GTIA|tryby GTIA]] ([[Graphics 9]], [[Graphics 10]] i [[Graphics 11]]) bazowane właśnie na trybie [[Graphics 15|ANTIC F]] w takim przypadku powodują zerwanie synchronizacji pionowej, przez co prawidłowa lista wyświetlania może składać się z 239 linii i skoku JVB skutkującego wyświetlaniem jednej pustej linii na samym dole ekranu. | + | O ile dla [[Tryby niskiej rozdzielczości|trybów niskiej rozdzielczości]] można wykorzystać pełne 240 linii, o tyle [[Tryby wysokiej rozdzielczości|tryby hires]] ([[Graphics 0|ANTIC 2]], [[ANTIC 3]] i [[Graphics 8|ANTIC F]]), ale również [[Tryby GTIA|tryby GTIA]] ([[Graphics 9]], [[Graphics 10]] i [[Graphics 11]]) bazowane właśnie na trybie [[Graphics 15|ANTIC F]] w takim przypadku powodują zerwanie synchronizacji pionowej, przez co prawidłowa lista wyświetlania może składać się z 239 linii i skoku JVB skutkującego wyświetlaniem jednej pustej linii na samym dole ekranu. |
<pre> | <pre> | ||
Linia 92: | Linia 94: | ||
* [[DMA]] | * [[DMA]] | ||
* [[VBL|Przerwanie VBLK]] | * [[VBL|Przerwanie VBLK]] | ||
- | * [[Tryby monochromatyczne ANTIC-a|Tryby hires]] | + | * [[Tryby wysokiej rozdzielczości]] |
- | * [[Tryby kolorowe]] | + | * [[Tryby niskiej rozdzielczości]] |
* [[Tryby GTIA]] | * [[Tryby GTIA]] | ||
* [[Generator znaków]] | * [[Generator znaków]] | ||
[[Kategoria:Niezbędnik kodera]] | [[Kategoria:Niezbędnik kodera]] |
Aktualna wersja
ANTIC potrafi wyrysować na ekranie 240 linii skanningowych począwszy od 8 linii ekranowej do 247 włącznie. Robi to na podstawie Display Listy.
O ile dla trybów niskiej rozdzielczości można wykorzystać pełne 240 linii, o tyle tryby hires (ANTIC 2, ANTIC 3 i ANTIC F), ale również tryby GTIA (Graphics 9, Graphics 10 i Graphics 11) bazowane właśnie na trybie ANTIC F w takim przypadku powodują zerwanie synchronizacji pionowej, przez co prawidłowa lista wyświetlania może składać się z 239 linii i skoku JVB skutkującego wyświetlaniem jednej pustej linii na samym dole ekranu.
dlist: .byte $0F | $40 ;LMS .word screen.?part1 :99 .byte $0F .byte $0F | $40 ;LMS .word screen.?part2 :99 .byte $0F .byte $0F | $40 ;LMS .word screen.?part3 :38 .byte $0F .byte $41 ;JVB .word dlist
Sposób na poradzenie sobie z problemem opisał Rybags w wątku Overcoming the Scanline 240 lines "bug": sztuczka polega na wyłączeniu DMA dla ekranu przed końcem linii 247 - ostatniej kreślonej przez ANTIC, po czym przywróceniu go na początku linii 8 - pierwszej rysowanej przez ANTIC.
init: ... lda #%00100000 ldx #<dlist ldy #>dlist sta DMACTLS ;$22F stx DLPTRS ;$230 sty DLPTRS+1 ldy #<vbint ldx #>vbint lda #VBLKD ;7 jsr JSETVBV ;$E45C ldy #<dlint ldx #>dlint lda #%11000000 sty VDSLST ;$200 stx VDSLST+1 sta NMIEN ;$D40E ... vbint: lda #8/2 ?w cmp VCOUNT ;$D40B bne ?w lda #%00100010 sta DMACTL ;$D400 jmp JEXITVB ;$E462 dlint: pha lda #%00100000 sta WSYNC ;$D40A sta DMACTL ;$D400 pla rti dlist: .byte $02 | $40 ;LMS .word screen :28 .byte $02 .byte $02 | $80 ;DLI ; .byte $41 ;JVB ; .word dlist
W powyższym przykładzie:
- do uzyskania 240 lini hires wykorzystano 30 wierszy trybu ANTIC 2 (30*8=240), ale równie dobrze można użyć też 240 linii ANTIC F, jak i 24 wierszy ANTIC 3 (24*10=240),
- do wyłączenia DMA ekranu używane jest przerwanie DLI w ostatnim wierszu ekranu (zajmującego linie 240-247, a zgłaszającego DLI w linii 247),
- a do przywrócenia DMA ekranu przerwanie VBL (a konkretnie opóźniona faza procedury obsługi przerwania VBLK).
Warto zwrócić uwagę na to, że w DMACTLS (czyli cieniu DMACTL) DMA dla ekranu jest wyłączone (bity 0 i 1 równe %00) a to z tego powodu, że przed wykonaniem opóźnionej fazy VBLK rejestry ANTIC-a (między innymi DMACTL i DLPTR) są ustawiane na podstawie rejestrów-cieni, zaś włączenie DMA ekranu przed linią 8 spowoduje zerwanie synchronizacji (VBLK zgłaszane jest przez ANTIC w 248 linii skanningowej).
Ostatni skok JVB w Display List jest zbędny ponieważ w międzyczasie na przerwaniu VBLK zostaje ustawiona nowa wartość DLPTR i ANTIC tego rozkazu już nie czyta.