Biblioteczka kodera Atari XL/XE
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 05:25, 4 wrz 2011 KMK (Dyskusja | wkład) (→Techniki skracania kodu) ← Previous diff |
Wersja z dnia 11:19, 16 sie 2023 Mono (Dyskusja | wkład) (→Urządzenia peryferyjne) Next diff → |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
==System== | ==System== | ||
+ | |||
+ | * [[Programowanie: Program odporny na RESET | Program odporny na RESET]] | ||
+ | * [[Programowanie: Jak wykryć system TV | Jak wykryć system TV]] | ||
===CPU=== | ===CPU=== | ||
* [[Programowanie: Jak stwierdzić typ procesora|Jak stwierdzić typ procesora]] | * [[Programowanie: Jak stwierdzić typ procesora|Jak stwierdzić typ procesora]] | ||
* [[Programowanie: Jak stwierdzić, w jakim trybie jest 65C816|Jak stwierdzić, w jakim trybie jest 65C816]] | * [[Programowanie: Jak stwierdzić, w jakim trybie jest 65C816|Jak stwierdzić, w jakim trybie jest 65C816]] | ||
+ | * [[Programowanie: Odczyt sygnatury rozkazu BRK lub COP na 65C816|Odczyt sygnatury rozkazu BRK lub COP na 65C816]] | ||
+ | |||
+ | ===Pamięć=== | ||
+ | * [[Obsługa rozszerzenia pamięci RAM]] | ||
===[[CIO]]=== | ===[[CIO]]=== | ||
* [[Programowanie: Jak wyszukać pierwszy wolny IOCB|Jak wyszukać pierwszy wolny IOCB]] | * [[Programowanie: Jak wyszukać pierwszy wolny IOCB|Jak wyszukać pierwszy wolny IOCB]] | ||
+ | |||
+ | ==== Edytor ekranowy ==== | ||
+ | * [[Otwarcie ekranu w trybie konsoli (GRAPHICS 0)]] | ||
* [[Odczyt rekordu tekstowego z edytora ekranowego (INPUT)]] | * [[Odczyt rekordu tekstowego z edytora ekranowego (INPUT)]] | ||
- | * [[Odczyt znaku z klawiatury (GET)]] | ||
* [[Zapis znaku na ekran (PUT)]] | * [[Zapis znaku na ekran (PUT)]] | ||
* [[Zapis ciągu znaków na ekran (PRINT)]] | * [[Zapis ciągu znaków na ekran (PRINT)]] | ||
- | * [[Otwarcie ekranu w trybie graficznym (GRAPHICS)]] | + | * [[Znaki kontrolne edytora ekranowego]] |
- | * [[Otwarcie ekranu w trybie konsoli (GRAPHICS 0)]] | + | |
- | * [[Lista funkcji specjalnych CIO według urządzeń|Funkcje XIO]] | + | |
- | ===[[SpartaDOS X]]=== | + | ==== Klawiatura ==== |
+ | * [[Odczyt znaku z klawiatury (GET)]] | ||
+ | ==== Grafika ==== | ||
+ | * [[Otwarcie ekranu w trybie graficznym (GRAPHICS)]] | ||
+ | |||
+ | ==== DOS ==== | ||
+ | * [[Wiersz poleceń]] | ||
+ | * [[Dostęp do plików]] | ||
+ | * [[Lista funkcji specjalnych CIO według urządzeń|Funkcje XIO]] | ||
+ | ===== SpartaDOS X ===== | ||
* [[Programowanie: Jak stwierdzić obecność SpartaDOS X oraz jego konfigurację pamięci | Jak stwierdzić obecność SpartaDOS X oraz jego konfigurację pamięci]] | * [[Programowanie: Jak stwierdzić obecność SpartaDOS X oraz jego konfigurację pamięci | Jak stwierdzić obecność SpartaDOS X oraz jego konfigurację pamięci]] | ||
+ | * [[TD Line: wyłączenie i włączenie z poziomu programu]] | ||
+ | * [[Programowanie: Jak parsować przełączniki z parametrami | Jak parsować przełączniki z parametrami]] | ||
+ | * [[Programowanie: Dostęp do pamięci rozszerzonej | Dostęp do pamięci rozszerzonej]] | ||
+ | * [[Programowanie: Przerywanie długotrwałych operacji klawiszem BREAK | Przerywanie długotrwałych operacji klawiszem BREAK]] | ||
+ | * [[Programowanie: Parsowanie zawartości zmiennej środowiskowej | Parsowanie zawartości zmiennej środowiskowej]] | ||
=== Kody === | === Kody === | ||
Linia 27: | Linia 48: | ||
* [[Kody błędów]] | * [[Kody błędów]] | ||
* [[Kody klawiszy]] | * [[Kody klawiszy]] | ||
+ | * [[Znaki kontrolne edytora ekranowego|Kody kontrolne edytora ekranowego]] | ||
+ | * [[Programowanie: Konwersje znaków ATASCII i ANTIC|Konwersje znaków ATASCII i ANTIC]] | ||
==Obliczenia stałoprzecinkowe== | ==Obliczenia stałoprzecinkowe== | ||
Linia 33: | Linia 56: | ||
* [[Programowanie: Konwersja liczby binarnej na cyfrę hex|Konwersja liczby binarnej na cyfrę hex]] | * [[Programowanie: Konwersja liczby binarnej na cyfrę hex|Konwersja liczby binarnej na cyfrę hex]] | ||
+ | * [[Obroty bitowe]] | ||
* [[Odejmowanie od (2 do X)-1]] | * [[Odejmowanie od (2 do X)-1]] | ||
+ | * [[Odwrócenie stanu znacznika C]] | ||
+ | * [[Przesunięcie arytmetyczne]] | ||
+ | * [[Rozszerzenie arytmetyczne]] | ||
=== Szesnastobitowe === | === Szesnastobitowe === | ||
Linia 42: | Linia 69: | ||
* [[Programowanie: Plot w Graphics 0|Plot w Graphics 0]] | * [[Programowanie: Plot w Graphics 0|Plot w Graphics 0]] | ||
+ | * [[Programowanie: Rysowanie punktu|Rysowanie punktu]] | ||
+ | * [[Programowanie: Rysowanie linii|Rysowanie linii]] | ||
* [[Programowanie: Definiowanie niestandardowych trybów graficznych | Definiowanie niestandardowych trybów graficznych]] | * [[Programowanie: Definiowanie niestandardowych trybów graficznych | Definiowanie niestandardowych trybów graficznych]] | ||
* [[Programowanie: Konwersja kolorowej grafiki z układu 6845| Konwersja kolorowej grafiki z układu 6845]] | * [[Programowanie: Konwersja kolorowej grafiki z układu 6845| Konwersja kolorowej grafiki z układu 6845]] | ||
+ | * [[Programowanie: Pełny 240-liniowy hires|Pełny 240-liniowy hires]] | ||
== Dźwięk == | == Dźwięk == | ||
* [[Programowanie: Detekcja stereo|Detekcja stereo]] | * [[Programowanie: Detekcja stereo|Detekcja stereo]] | ||
+ | * [[Programowanie: Odtwarzanie sampli|Odtwarzanie sampli]] | ||
==Techniki przyspieszania kodu== | ==Techniki przyspieszania kodu== | ||
Linia 57: | Linia 88: | ||
* [[Inkrementacja i dekrementacja liczb wielobajtowych]] | * [[Inkrementacja i dekrementacja liczb wielobajtowych]] | ||
+ | * [[Porównywanie liczb wielobajtowych]] | ||
* [[Obliczanie adresu danych dla podprogramów]] | * [[Obliczanie adresu danych dla podprogramów]] | ||
* [[Ujemne indeksowanie]] | * [[Ujemne indeksowanie]] | ||
* [[Ustawianie i kasowanie znaczników]] | * [[Ustawianie i kasowanie znaczników]] | ||
- | * [[Użycie rozkazu BIT jako wielobajtowego NOP-a]] | + | * [[Wielobajtowe NOP-y]] |
+ | * [http://retro.hansotten.nl/6502-sbc/lee-davison-web-site/some-veryshort-code-bits/ ciekawa strona z przykładami "6502 Shorts by Lee Davison"] | ||
==Inne== | ==Inne== | ||
* [[Programowanie: Jak wyłączyć ROM systemu|Jak wyłączyć ROM systemu]] | * [[Programowanie: Jak wyłączyć ROM systemu|Jak wyłączyć ROM systemu]] | ||
+ | * [[Programowanie: Czekanie na vblank przy wyłączonym systemie]] | ||
+ | * [[Programowanie: Użycie OS-a przy wyłączonym ROM-ie|Użycie OS-a przy wyłączonym ROM-ie]] | ||
* [[Programowanie: Dekompresja danych w formacie DEFLATE | Dekompresja danych w formacie DEFLATE]] | * [[Programowanie: Dekompresja danych w formacie DEFLATE | Dekompresja danych w formacie DEFLATE]] | ||
+ | * [[Programowanie: Dekompresja danych przy użyciu Exomizera | Dekompresja danych przy użyciu Exomizera]] | ||
+ | * [[Programowanie: Dekompresja danych w formacie LZ4 | Dekompresja danych w formacie LZ4]] | ||
* [[Programowanie: Zapis na ekran w różnych systemach liczbowych| Zapis na ekran w różnych systemach liczbowych]] | * [[Programowanie: Zapis na ekran w różnych systemach liczbowych| Zapis na ekran w różnych systemach liczbowych]] | ||
* [[Prosty generator pseudolosowy|Prosty generator pseudolosowy]] | * [[Prosty generator pseudolosowy|Prosty generator pseudolosowy]] | ||
* [[Pętle opóźniające|Pętle opóźniające]] | * [[Pętle opóźniające|Pętle opóźniające]] | ||
+ | * [[Programowanie: Program odporny na RESET | Program odporny na RESET]] | ||
+ | * [[Programowanie: Przesuw poziomy z regulowaną prędkością | Przesuw poziomy z regulowaną prędkością]] | ||
== Urządzenia peryferyjne == | == Urządzenia peryferyjne == | ||
Linia 75: | Linia 114: | ||
* [[Programowanie stacji LDW Super 2000 i CA-2001]] | * [[Programowanie stacji LDW Super 2000 i CA-2001]] | ||
* [[Suma kontrolna SIO|Obliczanie sum kontrolnych SIO]] | * [[Suma kontrolna SIO|Obliczanie sum kontrolnych SIO]] | ||
+ | |||
+ | === Twarde dyski === | ||
+ | * [[APT]] | ||
===[[VBXE]]=== | ===[[VBXE]]=== | ||
* [[Wykrycie VBXE]] | * [[Wykrycie VBXE]] | ||
* [[Konwersja numeru banku MEMAC B na PORTB i odwrotnie]] | * [[Konwersja numeru banku MEMAC B na PORTB i odwrotnie]] | ||
+ | |||
+ | ===[[Sophia]]=== | ||
+ | * [[Wykrycie Sophii]] | ||
===Inne=== | ===Inne=== | ||
* [[APE Time]] | * [[APE Time]] | ||
+ | * [[URL Submit]] | ||
== Turbo BASIC XL == | == Turbo BASIC XL == |
Wersja z dnia 11:19, 16 sie 2023
Biblioteczka, czyli przydatne procedury i fragmenty kodu, głównie w asemblerze.
Spis treści |
System
CPU
- Jak stwierdzić typ procesora
- Jak stwierdzić, w jakim trybie jest 65C816
- Odczyt sygnatury rozkazu BRK lub COP na 65C816
Pamięć
CIO
Edytor ekranowy
- Otwarcie ekranu w trybie konsoli (GRAPHICS 0)
- Odczyt rekordu tekstowego z edytora ekranowego (INPUT)
- Zapis znaku na ekran (PUT)
- Zapis ciągu znaków na ekran (PRINT)
- Znaki kontrolne edytora ekranowego
Klawiatura
Grafika
DOS
SpartaDOS X
- Jak stwierdzić obecność SpartaDOS X oraz jego konfigurację pamięci
- TD Line: wyłączenie i włączenie z poziomu programu
- Jak parsować przełączniki z parametrami
- Dostęp do pamięci rozszerzonej
- Przerywanie długotrwałych operacji klawiszem BREAK
- Parsowanie zawartości zmiennej środowiskowej
Kody
- Kod ATASCII
- Kody ekranowe
- Kody błędów
- Kody klawiszy
- Kody kontrolne edytora ekranowego
- Konwersje znaków ATASCII i ANTIC
Obliczenia stałoprzecinkowe
Ośmiobitowe
- Konwersja liczby binarnej na cyfrę hex
- Obroty bitowe
- Odejmowanie od (2 do X)-1
- Odwrócenie stanu znacznika C
- Przesunięcie arytmetyczne
- Rozszerzenie arytmetyczne
Szesnastobitowe
Grafika
- Plot w Graphics 0
- Rysowanie punktu
- Rysowanie linii
- Definiowanie niestandardowych trybów graficznych
- Konwersja kolorowej grafiki z układu 6845
- Pełny 240-liniowy hires
Dźwięk
Techniki przyspieszania kodu
Techniki skracania kodu
- Inkrementacja i dekrementacja liczb wielobajtowych
- Porównywanie liczb wielobajtowych
- Obliczanie adresu danych dla podprogramów
- Ujemne indeksowanie
- Ustawianie i kasowanie znaczników
- Wielobajtowe NOP-y
- ciekawa strona z przykładami "6502 Shorts by Lee Davison"
Inne
- Jak wyłączyć ROM systemu
- Programowanie: Czekanie na vblank przy wyłączonym systemie
- Użycie OS-a przy wyłączonym ROM-ie
- Dekompresja danych w formacie DEFLATE
- Dekompresja danych przy użyciu Exomizera
- Dekompresja danych w formacie LZ4
- Zapis na ekran w różnych systemach liczbowych
- Prosty generator pseudolosowy
- Pętle opóźniające
- Program odporny na RESET
- Przesuw poziomy z regulowaną prędkością