Biblioteczka kodera Atari XL/XE
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 19:04, 7 wrz 2005 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja KMK (Dyskusja | wkład) (→VBXE) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Biblioteczka, czyli przydatne procedury i fragmenty kodu. | + | Biblioteczka, czyli przydatne procedury i fragmenty kodu, głównie w asemblerze. |
+ | |||
+ | ==System== | ||
+ | |||
+ | * [[Programowanie: Program odporny na RESET | Program odporny na RESET]] | ||
+ | * [[Programowanie: Jak wykryć system TV | Jak wykryć system TV]] | ||
===CPU=== | ===CPU=== | ||
+ | * [[Programowanie: Jak stwierdzić typ procesora|Jak stwierdzić typ procesora]] | ||
+ | * [[Programowanie: Jak stwierdzić, w jakim trybie jest 65C816|Jak stwierdzić, w jakim trybie jest 65C816]] | ||
+ | * [[Programowanie: Odczyt sygnatury rozkazu BRK lub COP na 65C816|Odczyt sygnatury rozkazu BRK lub COP na 65C816]] | ||
+ | |||
+ | ===Pamięć=== | ||
+ | * [[Obsługa rozszerzenia pamięci RAM]] | ||
+ | |||
+ | ===[[CIO]]=== | ||
+ | |||
+ | * [[Programowanie: Jak wyszukać pierwszy wolny IOCB|Jak wyszukać pierwszy wolny IOCB]] | ||
+ | |||
+ | ==== Edytor ekranowy ==== | ||
+ | * [[Otwarcie ekranu w trybie konsoli (GRAPHICS 0)]] | ||
+ | * [[Odczyt rekordu tekstowego z edytora ekranowego (INPUT)]] | ||
+ | * [[Zapis znaku na ekran (PUT)]] | ||
+ | * [[Zapis ciągu znaków na ekran (PRINT)]] | ||
+ | * [[Znaki kontrolne edytora ekranowego]] | ||
+ | |||
+ | ==== Klawiatura ==== | ||
+ | * [[Odczyt znaku z klawiatury (GET)]] | ||
+ | |||
+ | ==== Grafika ==== | ||
+ | * [[Otwarcie ekranu w trybie graficznym (GRAPHICS)]] | ||
+ | |||
+ | ==== DOS ==== | ||
+ | * [[Wiersz poleceń]] | ||
+ | * [[Dostęp do plików]] | ||
+ | * [[Lista funkcji specjalnych CIO według urządzeń|Funkcje XIO]] | ||
+ | ===== SpartaDOS X ===== | ||
+ | * [[Programowanie: Jak stwierdzić obecność SpartaDOS X oraz jego konfigurację pamięci | Jak stwierdzić obecność SpartaDOS X oraz jego konfigurację pamięci]] | ||
+ | * [[TD Line: wyłączenie i włączenie z poziomu programu]] | ||
+ | * [[Programowanie: Jak parsować przełączniki z parametrami | Jak parsować przełączniki z parametrami]] | ||
+ | * [[Programowanie: Dostęp do pamięci rozszerzonej | Dostęp do pamięci rozszerzonej]] | ||
+ | * [[Programowanie: Przerywanie długotrwałych operacji klawiszem BREAK | Przerywanie długotrwałych operacji klawiszem BREAK]] | ||
+ | * [[Programowanie: Parsowanie zawartości zmiennej środowiskowej | Parsowanie zawartości zmiennej środowiskowej]] | ||
+ | |||
+ | === Kody === | ||
+ | * [[ATASCII|Kod ATASCII]] | ||
+ | * [[Kody ekranowe]] | ||
+ | * [[Kody błędów]] | ||
+ | * [[Kody klawiszy]] | ||
+ | * [[Znaki kontrolne edytora ekranowego|Kody kontrolne edytora ekranowego]] | ||
+ | * [[Programowanie: Konwersje znaków ATASCII i ANTIC|Konwersje znaków ATASCII i ANTIC]] | ||
+ | |||
+ | ==Obliczenia stałoprzecinkowe== | ||
+ | |||
+ | === Ośmiobitowe === | ||
+ | |||
+ | * [[Programowanie: Konwersja liczby binarnej na cyfrę hex|Konwersja liczby binarnej na cyfrę hex]] | ||
+ | * [[Obroty bitowe]] | ||
+ | * [[Odejmowanie od (2 do X)-1]] | ||
+ | * [[Odwrócenie stanu znacznika C]] | ||
+ | * [[Przesunięcie arytmetyczne]] | ||
+ | * [[Rozszerzenie arytmetyczne]] | ||
+ | |||
+ | === Szesnastobitowe === | ||
+ | * [[Programowanie: Dzielenie 16-bitowe z wynikiem 32-bitowym|Dzielenie 16-bitowe z wynikiem 32-bitowym]] | ||
+ | * [[Programowanie: Mnożenie 16-bitowe z wynikiem 32-bitowym|Mnożenie 16-bitowe z wynikiem 32-bitowym]] | ||
+ | |||
+ | == Grafika == | ||
+ | |||
+ | * [[Programowanie: Plot w Graphics 0|Plot w Graphics 0]] | ||
+ | * [[Programowanie: Rysowanie punktu|Rysowanie punktu]] | ||
+ | * [[Programowanie: Rysowanie linii|Rysowanie linii]] | ||
+ | * [[Programowanie: Definiowanie niestandardowych trybów graficznych | Definiowanie niestandardowych trybów graficznych]] | ||
+ | * [[Programowanie: Konwersja kolorowej grafiki z układu 6845| Konwersja kolorowej grafiki z układu 6845]] | ||
+ | * [[Programowanie: Pełny 240-liniowy hires|Pełny 240-liniowy hires]] | ||
+ | |||
+ | == Dźwięk == | ||
+ | |||
+ | * [[Programowanie: Detekcja stereo|Detekcja stereo]] | ||
+ | * [[Programowanie: Odtwarzanie sampli|Odtwarzanie sampli]] | ||
+ | |||
+ | ==Techniki przyspieszania kodu== | ||
+ | |||
+ | * [[Skoki do adresów w tablicy]] | ||
+ | * [[Szybsze zapamiętywanie rejestrów w procedurze przerwania]] | ||
+ | |||
+ | ==Techniki skracania kodu== | ||
+ | |||
+ | * [[Inkrementacja i dekrementacja liczb wielobajtowych]] | ||
+ | * [[Porównywanie liczb wielobajtowych]] | ||
+ | * [[Obliczanie adresu danych dla podprogramów]] | ||
+ | * [[Ujemne indeksowanie]] | ||
+ | * [[Ustawianie i kasowanie znaczników]] | ||
+ | * [[Wielobajtowe NOP-y]] | ||
+ | * [http://retro.hansotten.nl/6502-sbc/lee-davison-web-site/some-veryshort-code-bits/ ciekawa strona z przykładami "6502 Shorts by Lee Davison"] | ||
+ | |||
+ | ==Inne== | ||
+ | |||
+ | * [[Programowanie: Jak wyłączyć ROM systemu|Jak wyłączyć ROM systemu]] | ||
+ | * [[Programowanie: Czekanie na vblank przy wyłączonym systemie]] | ||
+ | * [[Programowanie: Użycie OS-a przy wyłączonym ROM-ie|Użycie OS-a przy wyłączonym ROM-ie]] | ||
+ | * [[Programowanie: Dekompresja danych w formacie DEFLATE | Dekompresja danych w formacie DEFLATE]] | ||
+ | * [[Programowanie: Dekompresja danych przy użyciu Exomizera | Dekompresja danych przy użyciu Exomizera]] | ||
+ | * [[Programowanie: Dekompresja danych w formacie LZ4 | Dekompresja danych w formacie LZ4]] | ||
+ | * [[Programowanie: Zapis na ekran w różnych systemach liczbowych| Zapis na ekran w różnych systemach liczbowych]] | ||
+ | * [[Prosty generator pseudolosowy|Prosty generator pseudolosowy]] | ||
+ | * [[Pętle opóźniające|Pętle opóźniające]] | ||
+ | * [[Programowanie: Program odporny na RESET | Program odporny na RESET]] | ||
+ | * [[Programowanie: Przesuw poziomy z regulowaną prędkością | Przesuw poziomy z regulowaną prędkością]] | ||
+ | |||
+ | == Urządzenia peryferyjne == | ||
+ | |||
+ | * [[Suma kontrolna SIO|Obliczanie sum kontrolnych SIO]] | ||
+ | * [[Obsługa protokołu SIO przez urządzenie peryferyjne]] | ||
+ | |||
+ | ===Stacje dysków=== | ||
+ | * [[Programowanie stacji LDW Super 2000 i CA-2001]] | ||
- | * [[proc_cmos_cpu|Jak stwierdzić typ procesora]] | + | === Twarde dyski === |
+ | * [[APT]] | ||
- | ===System=== | + | ===[[VBXE]]=== |
+ | * [[Wykrycie VBXE]] | ||
+ | * [[Rejestry VBXE]] | ||
+ | * [[Konwersja numeru banku MEMAC B na PORTB i odwrotnie]] | ||
- | * [[proc_iocb_lookup|Jak wyszukać pierwszy wolny IOCB]] | + | ===[[Sophia]]=== |
+ | * [[Wykrycie Sophii]] | ||
===Inne=== | ===Inne=== | ||
+ | * [[APE Time]] | ||
+ | * [[URL Submit]] | ||
- | * [[proc_system_off|Jak wyłączyć ROM systemu.]] | + | == Turbo BASIC XL == |
+ | * [[Programowanie w Turbo BASIC XL]] | ||
- | [[Kategoria:Programowanie]] | + | [[Kategoria:Menu Główne]] |
+ | [[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] |
Aktualna wersja
Biblioteczka, czyli przydatne procedury i fragmenty kodu, głównie w asemblerze.
Spis treści |
[Edytuj]
System
[Edytuj]
CPU
- Jak stwierdzić typ procesora
- Jak stwierdzić, w jakim trybie jest 65C816
- Odczyt sygnatury rozkazu BRK lub COP na 65C816
[Edytuj]
Pamięć
[Edytuj]
CIO
[Edytuj]
Edytor ekranowy
- Otwarcie ekranu w trybie konsoli (GRAPHICS 0)
- Odczyt rekordu tekstowego z edytora ekranowego (INPUT)
- Zapis znaku na ekran (PUT)
- Zapis ciągu znaków na ekran (PRINT)
- Znaki kontrolne edytora ekranowego
[Edytuj]
Klawiatura
[Edytuj]
Grafika
[Edytuj]
DOS
[Edytuj]
SpartaDOS X
- Jak stwierdzić obecność SpartaDOS X oraz jego konfigurację pamięci
- TD Line: wyłączenie i włączenie z poziomu programu
- Jak parsować przełączniki z parametrami
- Dostęp do pamięci rozszerzonej
- Przerywanie długotrwałych operacji klawiszem BREAK
- Parsowanie zawartości zmiennej środowiskowej
[Edytuj]
Kody
- Kod ATASCII
- Kody ekranowe
- Kody błędów
- Kody klawiszy
- Kody kontrolne edytora ekranowego
- Konwersje znaków ATASCII i ANTIC
[Edytuj]
Obliczenia stałoprzecinkowe
[Edytuj]
Ośmiobitowe
- Konwersja liczby binarnej na cyfrę hex
- Obroty bitowe
- Odejmowanie od (2 do X)-1
- Odwrócenie stanu znacznika C
- Przesunięcie arytmetyczne
- Rozszerzenie arytmetyczne
[Edytuj]
Szesnastobitowe
[Edytuj]
Grafika
- Plot w Graphics 0
- Rysowanie punktu
- Rysowanie linii
- Definiowanie niestandardowych trybów graficznych
- Konwersja kolorowej grafiki z układu 6845
- Pełny 240-liniowy hires
[Edytuj]
Dźwięk
[Edytuj]
Techniki przyspieszania kodu
[Edytuj]
Techniki skracania kodu
- Inkrementacja i dekrementacja liczb wielobajtowych
- Porównywanie liczb wielobajtowych
- Obliczanie adresu danych dla podprogramów
- Ujemne indeksowanie
- Ustawianie i kasowanie znaczników
- Wielobajtowe NOP-y
- ciekawa strona z przykładami "6502 Shorts by Lee Davison"
[Edytuj]
Inne
- Jak wyłączyć ROM systemu
- Programowanie: Czekanie na vblank przy wyłączonym systemie
- Użycie OS-a przy wyłączonym ROM-ie
- Dekompresja danych w formacie DEFLATE
- Dekompresja danych przy użyciu Exomizera
- Dekompresja danych w formacie LZ4
- Zapis na ekran w różnych systemach liczbowych
- Prosty generator pseudolosowy
- Pętle opóźniające
- Program odporny na RESET
- Przesuw poziomy z regulowaną prędkością
[Edytuj]
Urządzenia peryferyjne
[Edytuj]
Stacje dysków
[Edytuj]
Twarde dyski
[Edytuj]
VBXE
[Edytuj]
Sophia
[Edytuj]
Inne
[Edytuj]